Als alle sterren zich van ons vandaan verwijderen, dan zijn wij toch automatisch het middelpunt v/h heelal? En de Big Bang was dan ook hier. Toch?

Wanneer deze toestand, van roodverschuiving werkelijk waar is, dan zijn we toch het midden v/h geheel, want alles verwijdert zich van ons af. En steeds sneller ook , toch? En als je 't omkeert, dan komt de Big Bang , Inderdaad - hier in onze buurt .... ! Toch???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Gnab Gib, bedoel je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag vertrekt van een intuitief, maar foutief idee. Als we naar verre melkwegstelsels en clusters van melkwegstelsels kijken, dan bemerken we dat die allemaal van ons weg gaan. Hoe groter de afstand, hoe sneller ze zich van ons verwijderen. Hieruit zou je kunnen concluderen dat je in het midden van het heelal staat. Maar dat hoeft niet. Je kunt daarvoor de volgende eenvoudige oefening maken. Zet op een (dwars liggend) blad papier vier evenwijdige lijnen, op gelijke onderlinge afstand. De lijn stelt ons 'heelal' voor in één dimensie. Elke volgende lijn stelt een nieuwe situatie voor van ons 'heelal' een minuut later. Zo krijg je een beeld van de evolutie van ons heelal in de tijd. Zet op de eerste lijn in het midden 5 stippen met 1 cm tussenruimte. Op de volgende lijn verdubbel je de afstand tussen de stippen (dus 2 cm tussen elk paar), op de volgende verdubbel je opnieuw, en op de laatste nog eens (de buitenste stippen kunnen er nu niet meer op, maar dat geeft niet). Zet je nu figuurlijk op de middelste stip, ga van de ene lijn naar de andere en let op de andere stippen. Het geheel wordt gelijkmatig, maar versneld, groter. Zowel links als rechts zie je dat stippen die verder weg zijn van jou zich ook sneller van jou verwijderen. Dit is wat je ook in het heelal waarneemt. Zet je nu figuurlijk op een andere stip en herhaal de kijkoefening. Je bemerkt dat de waarnemingen dezelfde blijven. Ons lijn heelal wordt groter, alles vliegt van elkaar weg, en toch is er geen bevoorrecht punt. We staan met de aarde (of de zon, of de Melkweg) dus niet in het middelpunt van het heelal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Elicrates, waarom geef je dit niet als antwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima uitleg elicrates, er ontbreekt misschien nog de opmerking dat er wel ergens een 'middelpunt' of 'oorsprong' is in het heelal, maar dat dat verder geen bijzondere status heeft voor een waarnemer die zich daar bevindt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Waarom zou er een 'middelpunt' of 'oorsprong' zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat vroeg ik me ook af. Misschien bedoelt Adrie de oerknal als oorsprong?? Bovendien rept hij in zijn eigen antwoord ook niet over middelpunt of oorsprong. Terwijl in mijn reactie wel over een midden wordt gesproken.

Het beste antwoord

Dat klopt weliswaar van ons uit gezien, maar het zelfde gaat op voor elke ander plekje in ons heelal. Vanuit elk plekje gezien beweegt elk voorwerp zich van je af en kun je alle kanten op even ver 'kijken'. Je kunt precies tot die afstand waarnemen waarover licht gereisd kan hebben sinds het begin van het universum. Je zit dus overal altijd in het midden van het waarneembare heelal.

Toegevoegd na 1 uur:
Zoals Panpot in de reacties terecht meldt is de laatste zin niet aantoonbaar. Allervermoedelijkst zal het opgaan voor een planeetje 100 lichtjaar of zo verderop, maar ook dat is speculatie.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord klopt helemaal, behalve de laatste zin. "Altijd" en "overal" is niet te bewijzen.
rose
11 jaar geleden
When you're right, you're right.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal dan ook 'n illusie blijken als je er van uitgaat dat er een rand moet zijn, als zo'n verschijnsel al zou bestaan. Het heelal is dus, uit zijn aard ,- vanuit zijn "gedrag" onmogelijk als een object op zich te beschouwen : meer als zijnde een verschijnsel met vreemde en unieke gedragingen.

Andere antwoorden (3)

De eerste stelling in je vraag is niet helemaal correct. Niet alle sterren bewegen zich bij ons vandaan. De zon bevindt zich in een arm van het melkwegstelsel en draait, samen met andere sterren, om het centrum daarvan. Sterren bewegen zich van de zon af en naar de zon toe in het melkwegstelsel.

Het melkwegstelsel zelf is lid van een groepje van melkwegstelsels die samen de lokale groep worden genoemd. Het melkwegstel zelf beweegt zich in deze lokale groep richting de andromedanevel (of die bewegen naar elkaar toe) en de melkweg zal over pakweg 4 miljard jaar daarmee botsen.

Op grotere afstand blijken alle sterrenstelsels zich van ons af te bewegen, sneller naarmate ze verder weg staan. Dit is het mooiste voor te stellen (vind ik) door de vergelijking met een rijzend krentenbrood. Als het brood gaat rijzen lijkt het voor alle krenten of de andere krenten zich verwijderen. Vanuit die optiek lijkt het voor iedere krent of hij in het midden van het brood zit. Maar dat is natuurlijk niet zo.

Voor de toekomst zijn er drie mogelijkheden. Het heelal is open en zal eeuwig blijven uitdijen. Het heelal is vlak wat betekent dat de uitdijing uiteindelijk zal stoppen en in die toestand zal blijven of het heelal is gesloten en de uitdijing zal omkeren en alles zal instorten. De huidige stand van kennis wijst op een open heelal, maar helemaal zeker is dat nog niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik ergens gezet hoe groot het krentenbrood is? Het nadeel van de ballon metafoor is dat ik laatst op dit forum een hele discussie heb gezien waarbij iemand begon over de inhoud van de ballon. Dat bleek nog lastig uit te leggen dat het alleen om het oppervlak ging. Daarnaast is het bij het krentenbrood vrij duidelijk dat krenten die verder van elkaar verwijderd zijn sneller afstand nemen. Op het oppervlak van een ballon verplaatst het zich ongeacht de afstand met een vrij homogene snelheid van elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een krentenbrood is het de ruimte (deeg) die uitzet waardoor de krenten zich verplaatsen. De krenten hebben geen eigen voortbewegingssnelheid zoals de de materie met de roodverschuiving die hebben. Daarom vind ik de ballon een betere voorstelling, wanneer we aannemen dat het materie op de oppervlak van de ballon de zelfde afstand hebben van de kern van de bigbang zoiets als isobaren of hoogtelijnen, de ballon is dan één bepaalde afstand en ook dat de ballon de snelheid voorstelt, zolang we blijven blazen
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist dat is wat klopt in het krentenbrood, namelijk dat de ruimte (=deeg) uitzet, en niet dat de sterrenstelsels zich allemaal wegbewegen. Lokaal is namelijk van uitdijing niets te merken. Maar verder gaat deze discussie m.i. nergens toe leiden. Zowel krentenbrood als ballon zijn metaforen voor wat er werkelijk gebeurt en beiden hebben hun beperkingen omdat het slecht vereenvoudigingen van de werkelijkheid zijn. Ieder mag daarin zijn eigen voorkeur hebben.
Snelheid is relatief. Bewegen die sterren zich van ons af, of bewegen wij ons van die sterren af?

Neem het klassieke voorbeeld van een ballon. Blaas hem half op, teken er sterren op. Blaas hem verder op. Alle sterren verwijderen zich van elkaar, zonder dat er een middelpunt is.
(Het oppervlak van een ballon is min of meer plat, maar in een ruimtelijk figuur gaat het verhaal ook op.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De roodverschuiving, waarmee men bepaalt dat de sterren van elkaar af bewegen, noemt men het Doppler effect.
Vergelijk dit met een trein die voorbij komt rijden, Waarvan de toon van het lawaai, lager wordt, wanneer hij zich van ons af beweegt De trein die rijd dan ook niet van waaruit ik sta, anders zou hij over mij heenrijden.
Dit effect heb je ook met een trein die op 100 meters of meer van u rijd in welke hoek ten opzichte van uw gezichtsveld hij u voorbij rijd. Dus als je al de treinen zou kunnen horen op deze aarde, dan zou je van al die treinen het doppler effect kunnen waarnemen, ook al ben jij het middenpunt niet. En zo gaat het ook in het helal.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als de trein naar je toe komt dan is het geluid hoger. En als er een cirkel van rails om je heen hebt liggen en je staat in het midden en de trein rijdt daar rondjes op dan is er geen Doppler Effect. Eigenlijk geef je alleen aan dat het Doppler Effect bestaat en dan nog onvolledig ook. Vandaar (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We spreken hier alleen maar over de sterren die zich van ons verwijderen. Als de trein naar je toekomt heb je ook het dopplereffect, waardoor de toon hoger gaat zijn. Hetzelfde geld voor de sterren die naar ons toekomen daar zal er een verschuiving zijn naar het blauwe.
Het gaat hier ook niet over sterren die rondjes om ons draaien.
Als een trein rondjes draait, is er wel een doppler effect omdat het ene moment de trein zich van ons verwijderd en het andere moment naar ons toekomt.
Vergeet niet dat een rechte lijn de omtrek is van een oneindige cirkel. En bij mijn weten is het praktisch niet mogelijk om een rechte lijn te maken, zeker niet met sporen.
Licht loopt ook niet altijd rechtlijnig, zie maar naar de lenssterrenstelsels, licht dat wordt afgebogen of opgeslorpt wordt door een zwart gat of kan gebroken worden ( zoals water en glas dit doetop aarde) door bepaalde materies in het helal.
Robert