Vraag over de poolster

Voor zover ik weet kan je de windrichting altijd bepalen door de poolster te zoeken omdat die op haar plaats blijft. Hoe komt het nu juist dat die altyd opde zelfde plek blijft staan? Draait hij op dezelfde manier mee met ons?

Toegevoegd na 8 minuten:
Bedoelde natuurlijk niet de windrichting, maar het noorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoelde natuurlijk niet de windrichting, maar het noorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kortere versie, de aarde draait om zijn as, in het verlengde van die as staat de poolster. Voor iedereen het noorden dus.

Het beste antwoord

De poolster staat 'toevallig' op de plek die op het noorden is gericht.
Vanaf het noordelijk halfrond kan je de poolster zien. Als je het punt precies recht boven je op de hemelkoepel neemt, zenit heet dit punt, en een lijn van het zenit naar de poolster trekt wijst de pijl naar het noorden.

Op het zuidelijk halfrond heet het punt boven je, midden in de hemelkoepel, nadir.
Een denkbeeldige lijn tussen nadir en vier sterren die ze het zuiderkruis noemen wijst naar het zuiden.

Waarom is dit zoals het is?
De sterren staan zo gigantisch ver weg dat ze niet lijken te verschuiven. In praktijk kunnen we doen alsof ze stil staan. De aarde is een grote bol die om zijn denkbeeldige as draait. Stel je voor dat je precies op de noordpool of zuidpool staat. Omdat de aarde draait zie je de sterren aan de hemelkoepel ook draaien. Behalve het stukje hemel precies boven je, het punt zenit of nadir. Alles lijkt daaromheen te draaien. Als je een camera omhoog mikt en het diafragma urenlang open laat staan zal je zien dat de sterren in cirkels om een punt heen lijken te draaien. Op de noord- of zuidpool is dit recht boven je, hoe verder je van een pool af staat, hoe dichter dit punt naar de horizon zakt.