Waarom zoeken astronomen e.d. altijd naar planeten waar bijvoorbeeld water op te vinden is, als ze naar leven zoeken? zie ook uitleg

Wie zegt dat buitenaards leven water nodig heeft om te leven? kunnen er niet ook andere 'soorten' wezens zijn ontstaan, die geen water of zuurstof ofso nodig hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat zou kunnen. We weten wel dat het leven op Aarde grotendeels uit water bestaat en dat ook nodig heeft. Leven in en bestaande uit andere vloeistoffen op Aarde is onbekend. Leven op andere planeten dan Aarde is ook onbekend.
Omdat op Aarde leven niet zonder water kan, is het een prima uitgangspunt om ook op andere planeten naar water te zoeken. Dat lijkt dan de meest logische plaats om te beginnen met zoeken. Maar het zou best kunnen dat we ooit in de toekomst bijvoorbeeld een planeet vinden met veel water en geen leven er op, en een planeet zonder water met leven gebaseerd op een andere vloeistof, of iets anders. Er valt nog weinig zinnigs over te zeggen. We kennen alleen het leven op Aarde, en dat is het enige uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus het zou kunnen dat er over een hele tijd bijvoorbeeld een x een wezen gevonden wordt wat op suiker leeft of zoiets?

Andere antwoorden (4)

Omdat er geen leven kan zijn zonder water. Kort maar simpel ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
It's life, Jim, but not as we know it!
Volgens mij gaat het er vooral om dat een vloeistof, zoals water, voedingsstoffen, afvalstoffen e.d. Kan bufferen en distribueren tussen de verschillende simpele levensvormen aan het begin van een evolutie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel mensen denken inderdaad dat 'ruimtewezens' minstens water nodig hebben om te overleven, maar er zijn mensen, waaronder ook de ruimtevaartindustrie die verder denken. In populaire programma's op tv zeggen ze altijd dat ze zoeken naar planeten waar water te vinden is, zodat er ook leven te vinden is. In de praktijk werkt dat dus anders. Ze gaan naar Mars bijvoorbeeld voor enorm veel experimenten en dat ze water kunnen vinden, is mooi meegenomen.

Het is niet te zeggen of andere wezens water nodig hebben, aangezien er nog nooit iets is gevonden dat je als een wezen kan aanmerken op een andere planeet. Maar als je ziet hoe groot het universum is, is er een hele grote kans dat er ook wezens zijn die zonder water kunnen levens, of zelfs hele andere leefomstandigheden nodig hebben waar 99,9% van de inwoners van aarde zouden wegsmelten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij gaan er voor het gemak van uit dat buitenaards leven op onze vorm van leven lijkt en dus soortgelijke omstandigheden nodig heeft om te kunnen ontstaan. Waarom? Omdat we nog geen enkele andere vorm kennen.

Er zijn veel theorieën over andere omstandigheden waaronder leven tot stand kan komen, zoals planeten met methaan-ademers of het ontstaan van leven in de buitenste schillen van sterren. Die zijn wel een tikje 'vergezochter' dan leven met water en zuurstof als voorwaarden. Het zoeken wordt ook een stuk lastiger als je geen randvoorwaarden stelt.

Maar de gemiddelde zoeker naar buitenaards leven sluit niets uit, hij zoekt alleen liever een speld in een hooiberg dan een speld in een heel universum.