Hebben sterren een functie?

We zien overal sterren, maar hebben ze ook een effect waar wij iets aan hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (8)

Zonder de zon zou er totaal geen leven op aarde mogelijk zijn, dus wij zijn compleet afhankelijk van éen ster.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder sterren valt het hele zaakje (lees heelal) in elkaar. Het tere zwaartekrachtsevenwicht zou dan zeer verstoord worden, immer de planeten draaien rond een ster en de manen weer rond een planeet: als de kern dan verdwijnt, verdwijnt er een heel sterrenstelsel en dat geeft: KNAL.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie die KNAL niet zo goed en volgens mij zou er gewoon een ander zwaartekracht evenwicht zijn en geen sterren is ook geen planeten, dus het hele verhaal klopt niet zo. Vandaar (-)
Ten eerste zou zonder zon geen leven op aarde mogelijk zijn. Ten tweede worden de elementen zwaarder dan helium hoofdzakelijk geproduceerd tijdens (super)nova explosies. Als die er niet geweest waren dan zouden elementen als koolstof, zuurstof, ijzer etc... niet bestaan en daarmee geen organische moleculen en daarmee helemaal geen leven (wij zijn letterlijk sterrenstof).

Dus ja ze hebben een functie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dus sterren HADDEN een functie, en de zon HEEFT een functie... ;-)
Dat de zon een functie heeft is inderdaad voor de hand liggend. Maar een interessantere vraag vind ik of die sterren die we 's-nachts zien, dus eigenlijk gewoon zonnen die heel ver weg staan, ook een functie hebben. Want wat heb je aan een zon die zo ver weg staat?

In het verleden hebben we in ieder geval veel aan andere sterren gehad. Na de oerknal was er namelijk bijna alleen waterstof en niets anders. De zuurstof die wij ademen en de koolstof waaruit wij gemaakt zijn, zijn gefabriceerd in de kern van oude sterren, vlak voordat die explodeerden. Die stoffen klonterden later opnieuw samen om onze zon en aarde te maken. Je bestaat dus eigenlijk uit de restanten van een oude ster.

Ook is het maar goed dat het heelal vol zit met sterren, licht en andere energie. Het heelal probeert namelijk al vanaf de oerknal om zichzelf uit te rekken, alsof je een ballonnetje opblaast. Als dit te snel was gegaan hadden we geen aarde gekend. Gelukkig werkt de zwaartekracht van al die sterrenstelsels aan de nachthemel als een tegengewicht waardoor het heelal niet zo snel uitdijt en we voorlopig nog nergens voor hoeven vrezen. (Wat er uiteindelijk gebeurd weet niemand zeker.)

Daarnaast kun je s'-nachts prachtige foto's maken van sterren of je verbazen over het zichtbare heelal. Dat is ook een belangrijke functie als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij op aarde hebben er direct niks mee te maken maar als je dat al weet is dat het universum bestaat uit meer dan miljarden zonnestelsels en die hebben allemaal of niet allemaal we een aantal sterren die de boel bij elkaar houden. En wat denk je van de zon dat is ook een ster maar dat is dan wel een kleintje want er zijn sterren die miljarden keer groter zijn dan de zon. De zon dus deze ster heeft wel per direct invloed op ons want die zorgt ervoor dat de aarde in zijn baan blijft en niet oncontroleerbaar rond gaat vliegen in de ruimte en hij zorgt ervoor dat onze planeet leefbaar wordt want als wij te ver van de zon af staan of we hebben geen zon zou de temperatuur dalen tot meer dan honderden graden onder nul dus wanneer gas vloeibaar is daarom zijn sommige planeten die niet dicht bij een ster staan va vloeibaar gas dus gasplaneten maar als we te dichtbij staan kunnen we eindigen als een opgedroogde kale planeet zonder atmosfeer dus onze sterren hebben we niet alleen nodig ze houden ook het universum bij elkaar maar dat is niet vanzelf gegaan want daar is eerst miljarden jaren over heen gegaan totdat alles een eigen plaatsje had bijvoorbeeld ik gooi overal knikkers over de grond heen dan gaan ze allemaal kriskras door elkaar maar uiteindelijk hebben ze hun eigen plaatsje gevonden en liggen ze stil. Het universum kun je eigenlijk zien als een heel groot gespannen doek en jij legt een aantal grote knikkers op een aantal Plaatsen neer dan deukt het doek op bepaalde plaatsen in waar de grote knikkers liggen maar zodra ik er kleinere knikkers op leg dan gaan al die kleine knikkers dus de aarde of de zon naar de grote knikkers toe omdat daar het laagste punt ligt dus eigenlijk de zwaartekracht. En dat houd alles bij elkaar de zwaartekracht maar dat kan ook heel vernietigend zijn kijk maar naar zwarte gaten dat waren eigenlijk sterren die zijn geimplodeerd tot een kleine volume grote massa verhouding dus deuken die zwarte gaten het doek nog meer in waardoor alle planeten er in worden opgezogen.
Ik weet heb iets teveel verteld maar was net zo lekker bezig (4vwo) doe ik.

Toegevoegd na 1 uur:
sorry voor sommige spellingsfouten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve alle bespiegelingen over de evolutie van het heelal (waar ik ook het eerst aan dacht) kun je ook denken aan de functie van sterren in de navigatie, oftewel plaatsbepaling op zee. En nauw daarmee samenhangend de tijdmeting. Misschien tegenwoordig met GPS wat minder relevant maar in vroegere eeuwen essentieel.
WimNobel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Goede toevoeging!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, goede toevoeging! (+)
Dat is een van de lastige kwesties in de natuurkunde. Mach's principe zoals geformuleerd door Einstein zegt dat als wij ronddraaien en de sterren om ons heen zien draaien dat de gezamenlijke zwaartekracht van deze draaiende sterren en andere massa's ervoor zorgt dat onze armen van het lichaam worden getrokken.

De redenering is dat een beweging en zelfs een versnelde beweging betekenisloos is als er verder geen voorwerpen zijn ten opzichte waarvan je beweegt. De traagheid die wij ervaren is dan een gevolg van al de massa's in de kosmos die ons omringen. In een lege massaloze kosmos zou die versnelling betekenisloos en niet voelbaar zijn.

Het effect van de sterren is dan dus dat een auto niet oneindig snel optrekt en dat het water in een emmer hol gaat staan als je een emmer ronddraait. Ook het Lense-Thirring effect is een gevolg van dit soort redeneringen over de (niet relevante) absolute ruimte.

Verder geeft het sterrenlicht nog een klein beetje licht bij maanloze nachten en de sterren kunnen ons helpen bij het vinden van onze richting. Vroeger waren ze onontbeerlijk bij de navigatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor mensen hebben sterren zeker een functie:
zonder de zon kunnen wij niet overleven en kan de aarde niet bestaan zoals nu.
andere sterren zijn nuttig voor mensen met navigeren en in onderzoeken naar het heelal; door afstanden tussen sterren weten we veel over uitdijing van het heelal.
of er een diepere functie is, is denk ik meer een filosofische vraag waar we alleen over kunnen speculeren.