je bedoeld die 19 maart gaat plaatsvinden?

mag ik de bronnen geloven.19 maart(dacht ik) is het supermaan.dat wil zeggen: de maan komt dichterbij de aarde(30.000km)lijkt mij erg veel.
velen denken ook aan een ramp.aarbevingen,stormen etc.

google het eens erg interresant

Toegevoegd na 47 seconden:
ode vogels en vissen
Volgens Pete Wheeler van het International Centre for Radio Astronomy hoeven we nog niet meteen naar onze schuilkelders te gaan. Ook al vielen er dit jaar al zomaar dode vogels uit de lucht en spoelden duizenden dode vissen aan op het strand. "Er zullen geen aardbevingen noch vulkaanuitbarstingen zijn," zegt hij tegen News.com.au. "Tenzij ze natuurlijk sowieso zouden gebeuren, ook zonder het perigeum van de maan."

Katrina
Wat staat ons dan wel te wachten? "De Aarde zal een lagere eb en een hogere vloed hebben dan gewoonlijk op dat moment. Niets om je zorgen over te maken." Geen boodschap misschien voor wie de orkaan in New England in 1938 meemaakte. Of de overstromingen in Hunter Valley in 1955, meldt News.com.au. Beide gebeurtenissen vonden plaats tijdens lunaire perigea. Ook cycloon Tracy in 1974 en orkaan Katrina in 2005 lieten van zich horen terwijl de Aarde dichtbij de maan stond.

Paranoia
Astronoom David Reneke acht de menselijke paranoia rond deze gebeurtenissen alarmerender dan een werkelijke apocalyps. "Als je maar hard genoeg je best doet, kun je verbanden leggen tussen elke natuurramp en iets in het universum, zoals een komeet, een planeet of de zon."

Aardbevingen
Professor Victor Gostin van de universiteit van Adelaide is iets voorzichtiger. "Er zou een verband kunnen zijn tussen zware aardbevingen rond de evenaar en nieuwe manen of volle manen. Dat komt omdat de getijden van de Aarde, zoals die van de oceanen, weleens finaal de aardbevingen in gang zouden kunnen zetten." We zullen het zien, nog vijftien nachten slapen.

Toegevoegd na 2 minuten:
schuilkelder bouwen.maarja wil je als enigste overblijven?haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel .
De baan van de Maan rond de Aarde is elliptisch.
Soms staat de Maan wat dichter bij ons en soms wat verder.
Normaal ongeveer 380.000 km
Super Maan : ongeveer 350.000 km
De Maan zal daardoor een beetje groter lijken ,dan anders op hetzelfde moment.
Verder totaal geen gevolgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op 16 Maart : Super Maan

Toegevoegd na 10 uur:
In onderstaande gif. zie je de schijngestalten van de Maan aan elkaar gezet .
Je ziet ook de libratie .....dat iets bewegen
Maar je ziet ook de Maan groter en kleiner worden : die beweging komt maandelijks terug ...en een paar keer per jaar komt ze nog iets dichter door de baan. dat is dan Supermaan.
Veel meer zal je niet zien ...niet echt spectaculair.