Waarom zien wij (in elk geval op Aarde) de zon als een geelwit licht, en de (meeste) sterren als bleekwitte lichtjes?

Ik wil namelijk graag weten of de dingen binnen ons zonnestelsel maar buiten de aarde geel- of wit verlicht worden door onze zon.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat heeft twee redenen. Ten eerste hebben sterren verschillende kleuren. De kleur van de ster hangt af van de temperatuur van de ster. Je ziet in de hemel dan ook rode )=koelere) en blauwe sterren (= hetere) sterren. DE kleur van de zon is dus gerelateerd aan de temperatuur.

Een ander belangrijk punt is dat in ons oog het licht wordt opgevangen door cellen die kegeltjes worden genoemd voor kleurontvangst en staafjes voor zwart/wit. Kleur zien we vooral goed overdag, met veel licht. 's Nacht werken de staafjes het best, bij weinig licht. Als we zwakke sterren zien zullen we die vooral met de staafjes zien en niet met de kegeltjes, en daarmee dus in zwart/wit. Voor de zon gaat dit vanzelfsprekend niet op.

Voor een uitgebreide toelichting zie de link.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dingen buiten de aarde worden door hetzelfde licht van de zon beschenen als de aarde. Dat je daarbij andere kleuren ziet (bijvoorbeeld Mars als rode planeet, of de kleurverschillen op de maan) komt doordat deze objecten alleen maar dat specifieke deel van het licht weerkaatsen. Feitelijk is dat hetzelfde effect waardoor bijvoorbeeld bloemen een kleur hebben. Een rode roos is rood omdat hij alle andere kleuren van het licht absorbeert en het rode licht weerkaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulos
11 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord verwijderd Groome. Bedankt voor de toelichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan, ook aardig dat je het even meldt. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Op antwoord op bovenstaand ook de kracht v/d straling en de invalshoek is van belang, hoe verder door de atmosfeer (hoek) het licht gaat hoe meer het na het rood verschuift.