Als de zwaartekracht ook op de maan werkt waarom blijft de maan dan in de ruimte?

Of op de zelfde plaats?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je de maan niet op de aarde of de zon valt?

Het beste antwoord

De maan blijft niet op dezelfde plaats, hij draait om de aarde.
De snelheid is precies zo groot dat hij niet naar de aarde toekomt vallen en ook niet van de aarde wegbeweegt.
De aantrekkingskracht tussen aarde en maan is dus gelijk aan de middelpuntvliedende kracht van de draaibeweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Degene die de maan daar geplaatst heeft moet een superintelligente wiskundige zijn!
Cryofiel
12 jaar geleden
Zucht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aimeeTJE: je moet oorzaak en gevolg niet verwisselen.
@Cryofiel: Tja...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas incorrect; het Aarde-Maan systeem is instabiel, de maan verwijdert zich langzaam van de aarde. Dit gebeurt echter met dermate kleine snelheid, dat het bij een eerste benadering lijkt alsof het stabiel is. (Degene die de maan daar geplaatst heeft, moet een paar fouten hebben gemaakt in zijn berekening.)
Cryofiel
12 jaar geleden
Geen fouten in de berekening, maar fouten bij het instellen van de draaisnelheid van de aarde. Die is veel te hoog. Dat is de reden dat de maan zich van de aarde verwijdert. Als de aarde veel langzamer zou hebben gedraaid, zou de maan keurig op z'n plek blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Koosknip!