Wat bepaalt of een planeet links- of rechtsom zijn as draait?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat wordt bepaald door de kant vanwaar je kijkt. Neem bijvoorbeeld de aarde. Kijk je vanaf een punt in de ruimte dat ver boven de noordpool ligt, dan draait de aarde linksom. Kijk je daarentegen vanaf een punt in de ruimte dat ver boven de zuidpool ligt, dan draait de aarde rechtsom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt natuurlijk. Ik bedoelde als je per zonnestelsel een vaste positie inneemt, als je van "boven" kijkt of van "beneden" dan zie je ook dat niet elke planeet in de zelfde richting draait.
Ik vroeg me af of het met de noord-en zuidpool samenhangt en richting van de elektromagnetische stromingen.
En zekere Greg Braden beweert namelijk dat na een poolwisseling een planeet in de tegengestelde richting begint te draaien. Helaas heb ik geen bron.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat is een "elektromagnetische stroming"? Die term is mij onbekend. Klinkt als een verzinsel uit de paranormale hoek. Over het omdraaien van de polen worden (alweer: in de paranormale hoek) de vreemdste dingen verteld. Het enige dat klopt, is dat de *magnetische* polen wel eens van plek verwisselen. Maar die rare gelovers doen net alsof dan de *geografische* polen van plek zouden verwisselen. Nu is dat laatste natuurkundig onmogelijk (zolang je tenminste geen botsing hebt die zo krachtig is dat de aarde zo goed als vernietigd wordt). Elke speculatie daarover geeft dus aan dat de verteller ofwel een gebrek aan kennis heeft, ofwel wel degelijk kennis heeft maar er bewust op uit is de mensen te misleiden.

Antwoorden (1)

Het zonnestelsel is ontstaan uit een grote gaswolk die in een bepaalde richting draaide. Die draairichting is behouden gebleven in de asrotatie van de zon zelf, de banen van de planeten en de asdraaiingen van de planeten. Die hebben dus bijna allemaal ongeveer dezelfde richting. Echter in enkele gevallen zijn de assen gekanteld. Uranus is daarvan een voorbeeld. Venus draait helemaal de andere kant op (rechtsom vanuit het Noorden gezien). Die uitzonderingen komen waarschijnlijk door een botsing met een ander groot hemellichaam. Verder kunnen planeten en manen "stilgezet" worden door de ster of planeet waar ze omheen draaien. Dat geldt voor de maan (van de aarde) en voor de meeste maantjes van Jupiter. Deze hebben dus steeds dezelfde kant naar de planeet toe. Dat komt door een onregelmatige massaverdeling waardoor één kant aangetrokken wordt door de planeet.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi leerzaam antwoord i.c.m. link. +1