Voor onze ogen wit. Onze ogen zijn nl gecalibreerd op zonlicht :D

In plaatje zie je welke kleuren de zon allemaal uitstraalt. Dan is het handig om te weten dat wij 350 tot 780 nm kunnen zien.

Toegevoegd na 11 minuten:
KLeur wordt gedefinieerd door de balans tussen rood, blauw en groen licht dat onze ogen bereikt. Wit is hierbij een kleur waarbij al het licht van de zon gelijkmatig bij onze ogen aankomt. hieruit kan je concluderen dat de 'kleur'van de zon wit is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De zon is wit. De zon zend alle stralen uit. De zon raakt een beetje van zijn "kleur" kwijt (het blauwe). Wit min blauw is wel idd geel, wat wij zien. Maar werkelijk is het wit.

Andere antwoorden (9)

Deze is rood geel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
fout. Is wit en niet geel-rood
De zon bestaat uit brandende gassen en die kunnen in vele kleuren zijn.... De best waarneembare kleur is geel-oranje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geel/rood/oranje toch? volgens mij wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon is inderdaad rood en geel, maar je hebt wel gelijk, de zo mag wel een keertje een andere kleur, het is zo ouderwets.
Ik vind dat de zon wel paars mag, of iets met stippen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleur van de zon is ongeveer wit.
Ik wil er trouwens meteen bij zeggen dat je niet rechtstreeks naar de zon mag kijken want dat kan je ogen ernstig beschadigen. De kleur van de zon hangt eerst en vooral af van de omstandigheden waarin je ze waarneemt. Bij zonsopgang en zonsondergang is de zon veel roder dan op de middag. Ook hangt het er van af wat je precies bedoelt met de kleur van zonlicht: fotografen hebben er een ander idee over dan bvb sterrenkundigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder een afbeelding van het complete spectrum van onze zon. Per saldo geeft het ongeveer wit licht af.

Licht van een andere kleur zou een wit oppervlak doen kleuren. Als je in december echter uit het raam hebt gekeken, kon je op veel plaatsen in Nederland een mooi wit sneeuwdek zien liggen. Gele sneeuw is niet zozeer te vinden als gevolg van zonlicht, maar heeft andere oorzaken, en is meestal geconcentreerd te vinden in de buurt van paaltjes, heggen, en andere soortgelijke structuren.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Het gehele spectrum, binnen de zichtbare golflengten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-De eigenlijke kleur van de zon is wit.
-Daar zijn we achter proefondervindelijk achter gekomen en hebben dit vastgelegd in de kleurenleer.
-Als men drie zuivere hoofd-lichtkleuren n.l. rood groen en blauw met een lichtprojectie mengt tellen de kleuren zich op en het resultaat is een wit licht.
-De beperking van onze apparatuur maakt dat we nooit het zuiverste wit kunnen creëren wat de zon in zijn mars heeft; want voor ons is de zon "de oorsprong van alle licht wat wij kunnen waarnemen".
-Door atmosferische verstrooiingen alsook de kwaliteit van ons oog dat per mens kan verschillen, kan de kleur van de zon van ongeveer wit, tot grijs, geel, of oranje overkomen. Wit is gewoon de hoogst denkbare zuivere kleur die wij kunnen zien met alle nuances van kleur die bij het ontleden daarvan tevoorschijn komen. Dit totale wit komt van de zon, en daarom is hij wit.
-Praten over energiën van een foton met zijn golflengten die voor ons de kleuren laten zien, is hier nu niet aan de orde en zal de vraag geen goed doen.
-Voorwerpen die wij als zuiver licht zien kaatsen alle kleuren terug en wij ervaren dit als wit. Dit is dan ook voor ons de kleur die de zon uitstraalt en de eigenlijke kleur is die wij hem daardoor mogen geven.
-Op de valreep en over na te denken is:
Zowat 99% van alle sterren in het heelal eindigen als een witte dwerg. Niet geel of oranje.
- Ja maar.... hoor ik al zeggen, maar toch...!
Denk nog wat !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleur van de zon is 'ongeveer wit', maar dat wist je natuurlijk al wel. Ik wil er trouwens meteen bij zeggen dat je niet rechtstreeks naar de zon mag kijken want dat kan je ogen ernstig beschadigen. De kleur van de zon hangt eerst en vooral af van de omstandigheden waarin je ze waarneemt. Bij zonsopgang en zonsondergang is de zon veel roder dan op de middag. Ook hangt het er van af wat je precies bedoelt met de kleur van zonlicht: fotografen hebben er een ander idee over dan bvb sterrekundingen.

De atmosfeer van de aarde verstrooit het blauw in het zonlicht -vandaar dat de lucht blauw is- en enkel de rode zonnestralen geraken ongehinderd tot bij je. Als de zon laag aan de hemel staat (zonsondergang & zonsopgang) moeten de zonnestralen door een dikkere luchtlaag schijnen dan op de middag wanneer de zon hoog aan de hemel staat. Bij zonsondergang en zonsopgang worden de blauwe zonnestralen dus meer verstrooid en lijkt de zon roder.

Fotografen gebruiken graag 'wit' daglicht omdat dat de kleuren van de gefotografeerde dingen beter uitkomen. De meeste lampen bvb zijn een beetje geel/rood. Sterrenkundigen noemen de zon dan weer een 'gele dwergster'. Tenslotte moet ik er nog bij vertellen dat het begrip 'wit' ingewikkelder is dan je denkt: het ene wit is het andere niet (hou bvb maar eens een wit blad naast een televisie met een wit beeld).

Vandaar dat ik denk dat het meest gepaste antwoord is: De kleur van de zon is 'ongeveer wit'.