Kan een planeet exploderen?

Ooit een superheldenstrip gelezen als kind zijnde, en daar sloeg een planeet in, op een andere planeet, met als gevolg dat deze als een ballon uit elkaar spatte. Is zoiets werkelijk mogelijk, bv na inslag van een grote meteoriet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees onderstaande link maar eens voor voorbeelden. Niet alle voorbeelden zijn even realistisch te noemen om het maar voorzichtig uit te drukken. http://qntm.org/destroy
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk leesmateriaal, thnx :)

Het beste antwoord

Een inslag tussen twee grote hemellichamen is sowieso mogelijk. Het is alleen de vraag of je dat een explosie mag noemen. M.i. niet.

Als je een simpele meteoriet hebt die hooguit enkele tientallen kilometers in doorsnee is: nee, die zou niet een veel groter hemellichaam zoals de aarde kunnen doen uiteenrijten - simpelweg omdat zo'n meteoriet véél te weinig massa heeft. Of die meteoriet moet een substantieel deel van de snelheid van het licht hebben (en dat hebben ze niet), want dan komt er veel meer energie vrij bij een botsing.

Dan is verder een theorie dat er een natuurlijke nucleaire reactor in een planeet kan ontstaan:
http://www.scientias.nl/de-maan-ontstaan-door-een-nucleaire-explosie/3544
Vooralsnog slechts theorie.
Echter, er zijn in het heelal zoveel verschillende mogelijke interacties mogelijk (simpelweg omdat er zo gigantisch veel objecten zijn) dat ik mij goed kan voorstellen dat onder bepaalde omstandigheden er zich inderdaad een explosie kan voordoen in een planeet waardoor hij explodeert of althans een groot deel wegblaast bij zo'n explosie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen echt antwoord op uw vraag, maar dit is misschien welinteressant:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zijn de reacties dus voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moderator! :)
Als er een andere (kleine) planeet tegen de aarde aanbotst dan kan dat echt ja.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als ik onderstaande reacties lees dan is explosie misschien wat vergezocht het is idd meer een geval van uiteen rijten.
Explosies zullen daar wel bij ontstaan want er zijn enorme krachten aan het werk maar die expolsies zijn te verwaarlozen in het geheel.

Het is trouwens al eens gebeurd toen theisa (planeet) botste met de aarde in het begin van het onstaan van onze planeet uit die botsing zijn de aarde en de maan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is toch niet echt een explosie te noemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee je hebt gelijk ik heb mijn antwoord al even aangepast.
De interne krachten in de planeet nodig om te exploderen kunnen niet sterker zijn dan de zwaartekracht om de planeet bij elkaar te houden. De maan io wordt in de bron als voorbeeld gegeven: de aantrekkingskracht van jupiter is zo sterk dat daar enorme vulcanische krachten (spuiten honderden km de lucht in) actief zijn maar toch blijft die maan bestaan. Het is volgens degene in de bron onwaarschijnlijk dat een planeet dan wel kan exploderen.

Sterren kunnen aan het eind van hun leven exploderen tot supernova maar dat is dus heel wat anders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Supernova

Toegevoegd na 6 minuten:
In de tweede bron ook een hele discussie over dit onderwerp, zeer interessant want natuurlijk zijn er altijd mensen die er anders over denken. De vraag is ook al snel: wat IS een explosie? Als twee planeten elkaar raken en de boel klapt uit elkaar, is dat een explosie? Volgens sommigen niet want een explosie is: "Een plotselinge vergroting van het volume en het vrijkomen van energie op een gewelddadige manier, gewoonlijk gepaard gaand met het ontstaan van hoge temperaturen en het vrijkomen van gassen. Een explosie veroorzaakt schokgolven in het medium waarin hij optreedt."