Als een astronaut terug komt op aarde en vervolgens de halve wereld rond reist (andre kuipers), krijgt hij dan geen last van jetlag?

İk bedoel die gast komt vanuit de ruimte? Hoe zit dat dan met jetlag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het ISS gaat elke 90 minuten een keertje rond de aarde, en is er dus elke 90 minuten een zonsopgang en zonsondergang. Een dagritme is er dus niet van nature, maar men heeft gekozen om de tijd UTC aan te nemen (zeg maar de tijd in Londen (Greenwich) maar dan in de winter; zomertijd daar is namelijk UTC+1).

Jetlag krijg je als je van de ene tijdszone naar de andere gaat; qua jetlag krijgt Andre Kuipers dus het effect te verwerken alsof ie van Londen naar Houston is gevlogen.

Wat hierboven gezegd wordt klopt wel, dat hij ook door andere redenen verzwakt en vermoeid is; dat helpt natuurlijk ook niet om van de jetlag te herstellen. Normaal gesproken komt je biologische klok ongeveer met 1 uur per dag in het normale ritme, dus in een week zou dat effect weg moeten zijn.
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Juistem!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top man!

Andere antwoorden (3)

Omdat de astronaut na de maandenlange gewichtloosheid heel erg verslapt is zal de jetlag bijzaak zijn. Hij moet sowieso een tijd weer op krachten komen. Zag je niet hoe ze uit de capsule getild en in een stoel gezet werden? Niet in staat om zelf te lopen!
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Zou er ook iemand zo vriendelijk willen zijn om uit te leggen wat er niet klopt aan mijn antwoord?
gvrox
11 jaar geleden
Voor de vraagsteller is de jetlag geen bijzaak, anders werd er niet naar gevraagd. Jouw antwoord gaat er helemaal niet op in. Ik heb je overigens geen min gegeven.
Zeker heeft ie een vorm van jetlag.
Maar nog wel wat erger ook.

Kijk hier naar de video waar hij vertelt hoe hij zich voelt.

Die gaat echt nog niet de wereld over reizen,
(behalve dan naar zijn familie in Houston),
voordat ie weer redelijk op krachten is.

http://nos.nl/video/390329-andre-kuipers-lopen-is-bijna-onmogelijk.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry kan nu 't filmpje niet bekijken want zit op de ipod, als je het via bijlagen toevoegen deed wel:) maar zal zeer zeker morgen(ofwel straks in de middag) kijken!
hij heeft er al last van. het zal daardoor zeer zeker niet beter worden. ( naar Houston) Hij gaat neem ik aan over de pacific. dat is nog eens 15-16 uur van Oost naar West vliegen... Maar zijn biologische klok is al behoorlijk verstoord nu... buiten het feit dat hij ook doodmoe is van de trip en het heel kort en onregelmatig slapen, die afgelopen 6 maanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer slapen Ze dan in de ruimte ???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nasa naps ;)