Zijn er grotere planeten dan de zon?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Bedoel je grotere sterren dan de zon?
Cryofiel
9 jaar geleden
Goede kans dat een planeet die groter zou zijn dan de zon, een ster zou worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je groter in omvang of een grotere massa?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ZIJN ER GROTERE PLANETEN DAN DE ZON? HET LIJKT DAT DE VRAAGSTELLER UITGAAT VAN HET FEIT DAT DE ZON EEN PLANEET IS. DE ZON ONDERSCHEIDT ZICH VAN PLANETEN OMDAT DE ZON ZO GROOT EN ZWAAR IS DAT HIJ LICHT GING GEVEN. DAAROM IS HET ONWAARSCHEINLIJK, DAT ER PLANETEN ZIJN DIE GROTER EN ZWAARDER ZIJN DAN DE ZON EN TOCH GEEN LICHT GEVEN, WAARDOOR DE PLANEET NIET TOT STER KAN WORDEN VERHEVEN.

Antwoorden (2)

Ik denk wat deze vraag nog wel een tijdje onbeantwoord blijft, want tot op heden is er nog geen zonnestelsel waargenomen waar planeten in rond draaien die groter zijn dan onze zon.

This is an interesting question. We know a lot about the Universe, but not enough to answer all the questions about it. In our Solar System the Sun which is a star, is the biggest object. We do not know any planet bigger than the Sun, but we know that far away there are other stars bigger than our Sun and there are some smaller than it.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de zon een ster is en geen planeet komt allereerst omdat de zon zo groot (of liever: zo zwaar) is dat kernfusiereacties kunnen optreden. Dat is de reden dat de zon, en elke ster, licht geeft en een planeet niet. Een niet-lichtgevend hemellichaam met de omvang van de zon is daarom zeer onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk. Juist door groter en dus zwaarder te worden, wordt een hemellichaam een ster.