Is het mogelijk om van te voren te weten wanneer er norder licht komt? Zo ja, waar kan ik dit lezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

De Noordkaap in Finnmark is een van de vele geschikte locaties in Noord Noorwegen om aurora borealis oftewel het noorderlicht te aanschouwen.
Het zien van het noorderlicht, Aurora borealis zoals het officieel heet, is een mysterieus moment, waar je met open mond naar staat te kijken.

Het meest frequent komt dit licht voor in het late najaar en in de winter/het vroege voorjaar.

Dit is tussen de meteorologische start van de herfst en die van het voorjaar (21 september - 21 maart); het is dan donker tussen 6 uur in de middag en 1 uur in de morgen. In die tijd is er de meeste kans het noorderlicht waar te nemen. Het weer is echter ook zeer bepalend. September, oktober en november zijn in het noorden meestal nat en zonder sneeuw.

Is inderdaad een fantastisch zicht
Op de site Noorderlicht is ook
video filmpje te zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou ook de zonneactiviteit in de gaten, die is noodzakelijk om poollicht te laten ontstaan.
Waarschijnlijk komt er volgend jaar weer een piek: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=88016
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook eens op www.spaceweatherlive.com. Ook als App!