Hoe werkt die gouden plaat die mee de ruimte is ingestuurd met de Voyager 1 en 2?

Hoe speelt men die af als hij ooit wordt gevonden?Zit hij in een soort platenspeler?
En hoe geeft hij geluid. Stel dat de vinder in het lucht ledige woont, dan heb je dus geen geluid en dus einde verhaal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De afspeelnaald en cartridge (het gedeelte van de afspeelarm waar de naald in moet worden gezet) zijn ook aanwezig. Verder zijn er instructies aanwezig hoe snel de plaat moet draaien. De platenspeler (en versterker en speakers) zelf zal moeten worden gebriceerd door de vinder (dus aan de hand van de aanwezige instructies, zoals de snelheid van het afspelen). Als het een volk is met minimaal de intelligentie zoals die onze mensheid die heeft, dan moet dat allemaal geen enkel probleem zijn.

De kans dat een vinder in het luchtledige _leeft_ is vele malen kleiner dan de kans dat iemand met zwaartekracht en een atmosfeer voorhanden het vindt, want van het luchtledige kan niemand (ook aliens niet) leven. Als wij mensen zo'n plaat zouden vinden terwijl wij onderweg zijn in een reis-ruimteschip van formaat, dan is de verwachting dat wij ook 'zwaartekracht' en in elk geval ook atmosfeer zullen hebben op dat ruimteschip. (Zie bijv. ook: http://tweakers.net/nieuws/81941/bouw-van-starship-enterprise-gelijkend-ruimteschip-is-mogelijk.html.)
Die 'zwaartekracht' is dan kunstmatig door het draaien rondom een middelpunt.
In een ruimteschip zal een alien-volk trouwens een kunstmatige atmosfeer hebben (net als wij. Op het ISS zou de plaat ook gewoon geluid kunnen produceren). Dat zijn dus 'luchtdeeltjes' die gewoon kunnen trillen en geluid produceren.

Verder kan het apparaat ook werken in het luchtledige, als de te fabriceren platenspeler de trillingen van de naald niet omzet naar geluid maar bijv. naar een computerscherm. Er staan nl. ook 115 plaatjes op de schijf - niet alleen geluid. Maar ook het geluid kan je weergeven op een scherm. Ongetwijfeld zal een intelligente vinder begrijpen dat er een speaker moet worden aangesloten, zo dit niet al is aangegeven middels symbolen.

Als het een minder ver gevorderd volk zal zijn (bijv. vergelijkbaar met 'onze' dinoauriërs of apen), zal men niet veel aan de plaat hebben. Maar de kans dat ie op een leefbare planeet neerstort en het goed overleefd is kleiner dan dat iemand het apparaat detecteert terwijl ie door de ruimte vliegt. Om zo'n relatief klein apparaat als de Voyager te kunnen detecteren is een (zeer) hoog ontwikkelingsniveau nodig. De kans is dus ook redelijk groot dat het nooit gevonden zal worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een basale elementaire plaat. De aliens die hem vinden zouden hem moeten kunnen afspelen. Maar dat weet je nooit. Wat betreft het luchtledige: de plaat zal wel worden afgedraaid op een planeet met atmosfeer:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voyager_Golden_Record
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vinder moet inderdaad een atmosfeer hebben, dat is de voorwaarde. Mogelijk ook een waterig atmosfeer omdat water ook geluiden kan transporteren (beter nog dan lucht).

Daarnaast staat op de plaat een zeer summier gebruiksaanwijzing dat je een naald moet gebruiken en hoe je hem positioneert ten opzichte van de plaat.