was op vakantie in bayern, 800km verder. en kon daar mooie sterren hemel zien zag zelfs de melkweg zie ik hier niet. zelfs niet in het bos. hoe kan da

Toegevoegd na 15 minuten:
ik woon in zuid limburg valkenburg. en daar is het echt wel donker s nachts.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"ik woon in zuid limburg valkenburg. en daar is het echt wel donker s nachts" Niet vergeleken Friesland en Groningen aan de Waddenzee.

Het beste antwoord

Dat is het bewijs hoe slecht het in Nederland , Vlaanderen en het Roergebied gesteld is met de lichtvervuiling.
Want vergis U niet : zelfs in Bayern is de lichtvervuiling heel groot. Voor U zal het lijken of je veel sterren ziet, maar vergeleken met gunstige plaatsen zie je nog weinig.
De mensen uit Beieren zullen hetzelfde zeggen wanneer ze in ze ergens in Afrika zijn.
Wanneer je op grotere afstand van een stad zit , zal de vervuiling al stukken minder zijn . Maar heel zelde zal U zelfs in Beieren objecten kunnen bekijken van een magnitude +5.
En +5.5 is de maatstaf van visuele zichtbaarheid (Uranus , net wel)
Bij ons is iets van +2.5 al niet meer zichtbaar.
Kijk oponderstaand beeld en je zult zien dat het in zelfs Beieren niet goed gesteld is , maar al vele malen beter dan bij ons.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hoe geler..oranje : hoe meer lichtvervuiling...en zie :zelfs Bayern zit niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat de lucht dáár minder vocht bevat zoals meestal in Nederland. De lucht/atmosfeer is daar gewoon helderder, waardoor de sterrenhemel daar véél spectaculairder is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is het hoger dan hier, en helderder. Ook is het in Nederland niet donker genoeg, zelfs niet in het bos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel simpel. In Nederland is het altijd veel te licht om de melkweg te zien. Er zijn wel donkere plekken, maar die zijn toch niet donker genoeg. In Bayern is het donkerder. Ook ligt het hoger en is er dus minder waterdamp in de lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er in ons land door te grote verstedelijking te veel omgevingslicht is. Daardoor blijven je ogen (iris) relatief gesloten staan waardoor je niet de zwakkere verlichting van de sterren kan zien. Daarbij komt nog eens dat het infrarood gedeelte van onze ogen niet wordt aangesproken omdat er nog genoeg licht is om buiten het infrarood gebied te kunnen kijken.

In landen met veel ruimte en steden die honderden tot duizenden kilometers verderop liggen zoals Siberie en alaska, is het veel donkerder dan hier. Er is daar soms helemaal geen omgevingslicht. Het effect is dat je ogen (iris) helemaal open gaan staan en ook het infraroodgebied word geactiveerd door te weinig licht.

En dan kan je alle sterren zien tot zover hun lichtsterkte binnen het waarnemings bereik van onze ogen ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi is dat hè?

In NL zie je dat alleen in afgelegen delen van Nederland of als in een dorp en wijde omtrek de verlichting is uitgevallen. Dan pas zie je de echt donkere lucht met de heldere sterren. Want ze zijn er wel hoor al die sterren, alleen zie je ze vaak niet. Te veel licht of kassen of een stad aan de horizon. En bij bewolking natuurlijk, maar dat telt dan even niet mee.

In Oostenrijk met vakantie in een klein bergdorp, daar kan ik ook zo genieten van een donkere lucht vol met sterren!