waarom ben je in de ruimte gewichtsloos?

waar komt dit door?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K
ronron1212
11 jaar geleden
je kijkt naar jack spijkerman
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt waar!?

Het beste antwoord

In het geval van het ISS dat zich in een baan rond de aarde bevindt, je bent gewichtsloos omdat je samen met het ruimtestation in een continue vrije val zit.

Het ISS is in een continue vrije val, het valt naar beneden maar doordat de voorwaartse snelheid 28000 km/uur is valt het ruimtestation niet terug naar de aarde maar valt het om de aarde heen in een stabiele baan waarin de hoogte van het ISS ten opzichte van het aardoppervlak rond de 400 km schommelt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als het ISS stil zou hangen 400 km boven de aarde dan is de zwaartekracht nog steeds 90% vergeleken met de zwaartekracht op het aardoppervlak. Dan zou iemand van 80 kilo nu 72 kilo wegen (er is dus zeker massa).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Gewichtloosheid is een toestand waarin een voorwerp geen gewicht ervaart, omdat dat voorwerp geen ophanging of ondersteuning heeft in die specifieke toestand. Dit is het geval tijdens een vrije val, dat wil zeggen wanneer op het voorwerp geen enkele kracht wordt uitgeoefend, behalve de zwaartekracht. Men voelt dan niet de gevolgen van de zwaartekracht. De g-kracht is nul.
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
+ Ik zat er kennelijk naast...
Simpelweg omdat er op geen enkel front aan je getrokken wordt.
De Aarde trekt aan jou. Dit merk je natuurlijk niet omdat dit constant gebeurd. Toch kun je dit weldegelijk op een manier zien. Je gewicht laat zien hoe hard de aarde aan jou trekt.
Zo hebben de meeste planeten wel een aantrekkingskracht. Deze is niet altijd gelijk aan de aarde, maar toch kun je dit zien aan bijvoorbeeld het eb en vloed effect. Dat is de maan die het water aantrekt.

Als je er geen planeet (met aantrekkingskracht) in de buurt is, ben je gewichtloos. Er word namelijk niet aan je getrokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een verschil tussen gewicht en massa. Gewicht is eigenlijk de kracht dat je uitoefent op je 'ondersteuning/ophanging' (b.v. een vloer). Massa een hoeveelheid materie.

Door het gebrek aan zwaartekracht van een planeet in de ruimte zweef je. Dan oefen je geen kracht uit op het ruimte schip waar je in zit. Dus ben je gewichtsloos. Je massa blijft onveranderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je buiten de dampkring bent als je daar buiten ben word je niet meer aangetrokken de aarde is de streste planeet met aantrekkingskracht kracht de maan veeeel minder daar door kan je nie t op de maan staan dan sweef je weer de mensen die in de ruimte zijn geweest moeten de eerste maant niet lopen want dan gaan. Ze daar hun boten heen ome meer weet ik ook ni
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt niet, want er zijn ook nog andere planeten waardoor je aangetrokken kunt worden.
Simpelweg gezegd; door het ontbreken van zwaartekracht. Hier op aarde zorgt de zwaartekracht er juist voor dat we niet van deze aardbol geslingerd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In vrije val ben je altijd gewichtsloos. De invloed van de zwaartekracht is op de ruimtetijd die in de buurt van grote massas afwijkt. Zolang je eenparig in die ruimtetijd beweegt is er geen versnelling. Sta je op de grond of hang je in een parachute, of zet je de raketmotor aan, dan ervaar je een kracht, die gewicht of stuwkracht of wordt genoemd, maar die in wezen steeds dezelfde kracht is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de Aarde is er zwaartekracht. Daar weeg je bijvoorbeeld 50 kilogram. Maar stel dat je op een planeet komt met nog veel meer zwaartekracht, dan weeg je zwaarder. Maar wanneer je in de ruimte komt, die geen zwaartekracht heeft, heb je geen gewicht meer, en ben je gewichtloos.

m.a.w.: door de zwaartekracht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de ruimte ben je gewichtloos door het ontbreken van een tegenwerkende kracht op de zwaartekracht.
Als je in de ruimte buiten een zwaartekrachtsveld bevindt en dus daardoor niet meer wordt aangetrokken, verkeer je in een soort van voortdurende vrije val.
Er is dan geen ondergrond; geen gewicht; en ook bestaat er geen onder of boven meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in feite ben je niet gewichteloos. je hebt nog steeds dezelfde massa en gewicht. de reden waarom het zo beschreven wordt is voor mij ook een raadsel want het klopt gewoonweg niet, maar het komt er op neer dat er geen significante zwaartekracht punt is waar je naartoe getrokken wordt. je "hangt" maar een beetje daar, en dat is waar men naar refereert.