Hoe komt het dat de hemellichamen zoals planeten, manen, zonnen allemaal bijna perfect bolvormig zijn en meteoren daarentegen niet?

Waarom zijn meteoren niet bolvormig zoals de andere hemellichamen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aantrekkingskracht en zwaartekracht denk ik.
Als het rond draait om iets heen en er puin etc tegen aan komt wordt het glad en rond gemaakt.
Zoiets zou ik denken

Het beste antwoord

Het antwoord vind je op de website van Kijk:

---------------------------------------------------------------------
Een planeet is altijd een grote bol; nooit een kubus of piramide. KIJK-lezer H. Pol vraagt zich af wat de oorzaak daarvan is.

Het antwoord zit hem in de zwaartekracht, die de materie waaruit een object bestaat naar binnen toe trekt. Bij lichte voorwerpen maakt dat niet veel uit: een boek zal niet van vorm veranderen onder invloed van zijn eigen zwaartekracht. Maar hoe meer massa een object heeft, hoe meer de zwaartekracht het object in de vorm trekt die voor een bepaalde inhoud het kleinst mogelijke oppervlak heeft: een bol.

Bij de kleinere, lichtere leden van ons zonnestelsel is dit nog niet het geval; asteroïden kunnen bijvoorbeeld heel onregelmatig van vorm zijn. Maar planeten zijn zwaar genoeg om wél door hun eigen zwaartekracht bolvormig te zijn gemaakt.

Tenminste, bij benadering. Zo zijn planeten vaak een tikje afgeplat, als een pompoen, doordat ze om hun as draaien. En we weten allemaal dat de aarde geen perfect gladde bol is, maar is bezaaid met bergen en dalen.
---------------------------------------------------------------------

Kort samengevat: Doordat de meeste hemellichamen zo groot en zwaar zijn, trekken ze met hun zwaartekracht niet alleen andere dingen aan, maar ook zichzelf. Aangezien de enige vorm die van alle kanten naar het middelpunt dezelfde afstand heeft, de bol is, is dat ook de vorm van de meeste hemellichamen. Meteoren zijn simpelweg te klein en hebben dus een veel zwakkere aantrekkingskracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meteoren zijn geen hemellichamen, maar (stukken) steen/rotsblokken. Ook op aarde kun je rotsblokken in alle soorten en maten vinden, maar vrijwel niet rond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat planeten ontstaan zijn ze in zekere zin vloeibaar. Omdat er geen zwaartekracht is in de ruimte neemt de planeet zijn ideale vorm aan. In de ruimte is dat een bolvorm omdat het dan op deze manier zijn krachten verdeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom de meteoren niet de bolvorm van planeten kan hebben, zal duidelijker worden als je meer van de samenstelling ervan weet.
- Kometen draaien in een grote ellipsvorm om de zon waarvan de kern bestaat uit: stof-gruis-steentjes-ijzermeteorioiden en ijsdeeltjes.
De ijsdeeltjes op hun beurt bestaan weer uit bevroren gassen zoals: ammoniak-methaan-koolmonoxide-blauwzuur en ook gewoon ijs.
Wanneer zo'n komeetkern in de buurt van de zon komt, raken er deeltjes in de kern los en verdampen de ijsdeeltjes.
Rond de kern ontstaat dan een ijle gaswolk vermengd met stofdeeltjes die dan met zo'n snelheid van ±10 km per secondevan de kop afgeblazen worden.
Zo ontstaat er een staart die altijd van de zon af is gericht.
Het is heel moeilijk daar een bolletje van te maken.
Zelfs ons "bolletje eierbeschuit" lijkt er nog lang niet op!