In welke ruimte zat de stof die de oerknal heeft veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het niets !!! Van uit het niets ! Het blijft een mysterie (wonder)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wonder is naar mijn mening een misplaatste beschrijving voor iets waarvan men niet weet hoe het werkt / in elkaar zit.
Ik weet niet hoe een CPU precies werkt, maar ik noem dat toch geen wonder.

Antwoorden (4)

De vraag kan niet beantwoord worden op de manier waarop hij is gesteld.

Er was namelijk geen stof die de oerknal veroorzaakte. De oerknal was dan ook geen ontploffing van "iets" dat er plotseling was en toen ontplofte.

Bij de oerknal *ontstond* de ruimte, en de tijd, en alle materie en energie die er nu is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het wetenschappelijk bewezen dat je voor een ontploffing of ’‘knal’‘ een aantal bestanddelen nodig hebt. Hoe kunnen ze wetenschappelijk verklaren dat in het niets, met niets vanuit het niets, iets is gebeurt waardoor er iets (in dit geval ''het heelal'') is ontstaan?Mijn portemonnee word helaas ook niet automatisch gevuld met geld. Ik begrijp wat u zegt, maar ik ben bang dat ik het exacte antwoord op deze vraag nooit zal krijgen of begrijpen. Bedankt voor uw reactie!
Cryofiel
12 jaar geleden
Voor een ontploffing heb je inderdaad bestanddelen nodig. De oerknal was geen ontploffing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo:
Het kan misschien dat het anders zit. c.q. dat er 'meer' is. Zonder dat de mens zich daar een voorstelling van kan maken.
En dat er geen analogie / (complete) beschrijving bestaat met de woordenset die wij ter beschikking hebben.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat zou kunnen. Het is de vraag of dat ook maar iets uitmaakt. Alles wat zich volstrekt buiten ons waarnemingsvermogen afspeelt, is - puur daardoor - niet relevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo jij hebt 't helemaal op een rijtje. I like! +
Voor de oerknal was er geen ruimte. En geen tijd. Er was namelijk geen "voor de oerknal". De aanduiding "voor de oerknal" is zonder betekenis. Het is net zoiets als vragen wat er ten noorden van de Noordpool ligt. Met de oerknal is alles op gang gekomen, ook de tijd.
M.C. Escher heeft tekeningen gemaakt met een regelmatige vlakverdeling, waarbij de figuren aan de randen steeds kleiner worden. Zo'n tekening is een compleet universum in zichzelf, buiten de tekening is er niets - zelfs de woorden "buiten de tekening is" hebben geen betekenis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of: in een luchtdik zakje in Gods linkerhand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam 'oerknal', of 'big bang' is misleidend; er was geen knal of explosie of iets dergelijks. Er was 'gewoon' het 'beginnen met expanderen' - zo zegt de oerknaltheorie. Volgens die theorie zat alle materie die er is in een oneindig klein punt, een 'singulier' punt. Want er was nog geen ruimte - die ruimte ontstond vanuit dat punt. Evengoed is tijd ook begonnen op dat moment (er zijn ook andere theorieën, bijvoorbeeld een die spreekt over een harmonicaheelal; de oerknal is daarin het einde van een vorig, geïmplodeerd heelal).

Waarom de expansie begon is een vraag die je bijna buiten de wetenschap moet stellen, als je er vanuit gaat dat tijd en ruimte begonnen met die oerknal. Dat kan je in ieder geval niet in een hypothese samenbrengen met de natuurwetten die we later (zeg maar: de afgelopen eeuwen) afgeleid hebben van hoe het heelal er nu uitziet. Want dan is er geen 'ervoor' en geen 'erbuiten'.

Nu kunnen we niet anders dan zeggen: het heelal ziet er nu zo uit, we hebben flink wat natuurwetten afgeleid uit dat heelal. Als we die wetten 'extrapoleren' naar terug in de tijd, dan kom je steeds dichter bij een singulier punt waarin alle materie samenzat. Of we kiezen voor een andere theorie die we uit diezelfde wetten samenstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fysici gruwen eigelijk van het begrip "singulariteit". Singulariteit is eigenlijk zeggen, we snappen het niet. Volgens nieuwere theorieën zou de oerknal eigenlijk het gevolg zijn van membranen die mekaar raken op een bepaald punt, en aldus de nodige energie opwekken. Deze theorie gaat er van uit dat we leven in een multiversum, bestaande uit branen, waar onze werelden zijn ingebed. Men gaat er hierbij ook van uit dat er meer dimensies zijn dan 3+tijd, nl 11 dimensies in totaal, sommigen zo klein dat we ze niet kunnen waarnemen. Wat het ook moge zijn, binnenkort zullen we meer duidelijk krijgen. De Planck satelliet die gelanceerd werd als opvolger van de WMAP, zal binnenkort zijn data vrijgeven. Men is hierbij op zoek naar gravitatiegolven. Kunnen ze deze vinden in een bepaalde frequentie, zal dit een bewijs kunnen zijn voor de inflatietheorie, een uitloper van de BigBang theorie, die stelt dat het heelal vlak na z'n ontstaan exponentiëel uitzette in een fractie van een seconde. Vinden ze die echter niet wordt de these van het multiversum steeds waarschijnlijker.