als ik blijf springen op 1 punt, kom ik dan vooruit?

aarde staat toch ook niet stil

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (8)

Ja dan ga je nog met minstens meer dan 100 kilometer per seconde vooruit door de ruimte... Maar als je niet springt, dan ga je net zo snel en dan wordt je niet moe ook nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*word je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, hier is het fout, en moet het zijn: Word je... Dank je wel...
Nee je komt niet vooruit.
Als je in een vliegtuig zit en je springt kom je toch ook niet vooruit? Gelukkig is dit maar zo anders konden we nooit springen (ik zie het al voor me :P)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, dat heeft te maken met de ozonlaag of dampkring ofzo iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doet er niet toe of een ruimte gesloten is of niet. Dat is het mooie aan natuurkunde.. Onafhankelijk van hoe en van waaraf je welke natuurwetten bekijkt: ze zullen altijd hetzelfde zijn. (Dit is ook de basis geweest van de speciale relativiteitstheorie) Dus of je nu op de Aarde een dak bouwt of niet; het blijft hetzelfde systeem. In een trein vooruit rijden of op een aardkloot door het heelal suizen maakt voor je natuurwetten geen klap uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, als je nu springt in een vliegend vliegtuig, raak je ook vooruit, hé! Dat vliegtuig blijft toch niet hangen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je nu stil zit of springt in dat vliegtuig maakt verder geen bal uit. Het is wat anders als je het dak er af haalt daar dan het fenomeen 'luchtwrijving' over neemt en je effectief weggeblazen wordt richting staart maar anders dan dat: nope... maakt niks uit. iig: in de zin waarin ik de vraag interpreteer dus.. Ik lees de vraag als dat de Aarde onder de springer door zou moeten draaien waardoor je dus effectief verplaatst. Dat is dus niet zo. Verder maakt het niet uit WAT je doet binnen je systeem. Of je nu stil staat, hangt, ligt, zit of springt: je blijft met dezelfde snelheid als de rest van de planeet (of wat voor een systeem je wil kiezen) door gaan. In geval de Aarde vlieg je dus met enkele honderden kilometers per uur rond de Aad-as, met bijna 30 duizend km/h om de zon heen en zo'n 800 duizend km/h door de Melkweg. In absolute termen vlieg je dus idd vrij snel door het heelal heen maar wat je op Aarde precies uitvoert terwijl je dat doet is niet van belang. Tov. de Aarde beweeg je verder niet. Het is hetzelfde idee als een bal omhoog gooien in een trein. Voor jouw beweegt dat ding niet anders dan naar voren en naar beneden. Voor iemand van buiten de trein zal de bal ook een voorwaartse beweging maken.
Ha, die Robbie;

Ht gaat er niet om of de aarde stilstaat of niet. Je springt ten op zichte van de aarde, dus je verplaatsing is ook altijd ten opzichte van de plek waarvanaf je sprong, omhoog dus. Net als dat blazen in de zeilen van je eigen boot je niet vooruit zal helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neej hoor,
Het zwaarte kracht zorgt dat je op het zelfde plaats blijft springen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nietes!
Ja, enkel iemand die met beide benen op de grond staat gaat niet vooruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je komt geen stek vooruit, althans, niet ten opzichte van het oppervlak van de aarde. Overigens is daarvoor niet de zwaartekracht verantwoordelijk (die zorgt dat je weer naar beneden komt als je omhoog bent gesprongen), maar het feit dat jij gewoon meebeweegt met de aarde. (Ik durf niet 100 % te garanderen dat dat (alleen) de middelpuntvliedende kracht is.

Als je je in of op een voorwerp bevindt dat zich met een bepaalde snelheid beweegt, beweeg je met die zelfde snelheid mee. Dat merk je bijvoorbeeld in een optrekkende of remmende auto ; de voelt de versnelling en vertraging met iets vertraging op je lichaam. Bij versnelling wordt je in je stoel gedrukt, bij remmen schiet je een beetje naar voren. Daar tussenin is je snelheid constant en gelijk met die van de auto.

De aarde draait met een behoorlijk constante snelheid, en je lichaam heeft zich daar aan aangepast. Springen is een onvoldoende tegenkracht om ook maar enige invloed te hebben op die snelheid, zodat je je zonder voorwaartse beweging altijd op dezelfde plek zult blijven bevinden ten opzichte van de aarde. Of je moet echt heel, heel, heel hoog springen, boven de dampkring uit. Maar dat heeft weer heel andere consequenties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zieje, daarom twijfelde ik er al aan...
Deze ‘misvatting’ is de oorzaak, dat men in het verleden dacht - voor Galilei - dat de natuurlijkse staat rust was. Galilei introduceerde de eerste versie van de relativiteitstheorie, waarin hij liet zien dat de natuurlijke staat van objecten een uniforme beweging is. Jij staat alleen stil t.o.v. de aarde, maar voor de rest suis door de ruimte. Als je opspring heb je en hou je jouw horizontale snelheidscomponent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je blijft springen op een plek kom je uiteindelijk niet voorruit. we moeten tenslotte ook nog eten en drinken.