Hoe kan het in de middag volle maan zijn?

In de volle maankalender staat soms een tijdstip in de middag waarop het volle maan is, hoe kan dit? En zie je hem de nacht daarvoor of daarna dan als vol?
En als er in een volle maankalender bijvoorbeeld staat 2 januari om 2.00 uur, is het dan de nacht van 1 op 2 januari volle maan, of de nacht van op 3 januari?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Volle maan is het op het moment dat de maan zich, gezien vanaf de zon, precies achter de aarde bevindt. Dat is gewoon een astronomische berekening een heeft niets te maken met het feit of de maan dan voor iemand op aarde zichtbaar is. Immers, op het moment dat het bij ons dag is, is het aan de andere kant van de aarde nacht, en de mensen die daar wonen zien dus de volle maan wel.
Als volle maan bij ons overdag is en je zou de voorgaande of volgende nacht kijken, zal de maan vrijwel vol zijn, in elk geval is het verschil met het blote oog niet waarneembaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
2 januari om 2.00 uur zou ik interpreteren als 2.00 uur 's ochtends, dus in de nacht van 1 op 2 januari.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Ja was 41 seconden sneller dan ik...
;-)

Andere antwoorden (1)

Het tijdstip dat daar is aangegeven, is het tijdstip waarop het "technisch gezien" volle maan is. Dat is wanneer de zon en de maan precies tegenover elkaar staan, gezien vanaf de aarde.

Het is best mogelijk dat dat tijdstip ergens in de middag valt.

In dat geval is het wel volle maan, maar is de maan bij ons niet te zien. Vanuit Alaska en Australië dan weer wel...

De nacht ervoor is bij ons de nog-net-niet-volle maan te zien; de nacht erna is bij ons de net-niet-meer-volle maan te zien.

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je reactie.
Zou je net als bovenstaande reactie 2 januari om 2.00 uur interpreteren als 2.00 uur ‘s ochtends, dus in de nacht van 1 op 2 januari?
LeonardN
6 jaar geleden
Ik zou dat zo interpreteren.