Waarom is het spaceshuttleprogramma beëindigd?

is dat door de onveiligheid van die dingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De space shuttle werd _hoofdzakelijk_ ontworpen met als redenatie dat hergebruik goedkoper zou zijn dan steeds weer een nieuwe raket bouwen. Het is echter gebleken dat dat niet is uitgekomen. M.i. is _dat_ de hoofdreden dat men gestopt is met de shuttles.
Uiteraard zijn er twee shuttles verongelukt (en zal dat ook _deels_ meespelen), maar ik beweer dat als de kosten daadwerkelijk veel lager waren geweest dan het simpelweg gebruiken van 'ouderwetse niet-herbruikbare raketten', het systeem waarschijnlijk niet opgeheven zou zijn (althans niet voordat Orion + SLS klaar zou zijn).
Zelfs astronauten zouden nog steeds de risico's voor lief nemen, zou het project langer doorgegaan zijn. Je hoort eigenlijk nooit een astronaut zeggen dat het de risico's niet waard waren.

Verder is men met het project 'pas' na 30 jaar gestopt; dus in die zin kan je ook niet bepaald zeggen dat het een onsuccesvol project was.

Men is in de VS druk bezig met een opvolger; het Orion ruimteschip:
http://en.wikipedia.org/wiki/Orion_spacecraft
Deze wordt gelanceerd met dit systeem:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_System

Voor wat beteft de eerste link heb ik met opzet de Engelse wiki gegeven; de Nederlandse wiki spreekt nog van 'Project Constellation' maar dat project is inmiddels opgeheven:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orion_(ruimteschip)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De belangrijkste reden is gebrek aan geld.
De space shuttles raken behoorlijk verouderd (en daardoor misschien minder veilig) en NASA heeft geen geld voor een nieuw ruimtetuig.
Vandaar dat de bewezen techniek van de russische sojoez raketten nu de ISS bemanningen vervoert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het einddoel van het space-shuttle project was om een betaalbare shuttle dienst te creëren .
Hiervoor was een groot budget nodig , voor bouw , research etc .
Na een aantal missies had het Amerikaanse Congres en volk niet meer zin om veel geld in dit budget te stoppen.

Om het weer een beetje populair te maken bij het volk , ging een burger lerares mee om het volk wat warmer te maken voor dit project.

Helaas ging dit goed fout. (Lekkende Rubberen pakking en slechte beslissingen)
Een paar jaar later ging het weer fout , en besefte men dat NASA eigenlijk niet verder was gekomen , en geen lering uit hun fouten had gemaakt.

Omdat het einddoel nog niet in zicht was en NASA niet echt vooruitgang boekte , heeft men de stekker uit het project getrokken

Dus voornamelijk vanwege budget redenen , maar ook vanwege de slechte vooruitgang en "onveiligheid" van het toestel.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal, overheden leren nooit van hun fouten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"overheden leren nooit van hun fouten…" Vergeet niet dat overheden (tenminste in een democratie) gewoon gekozen worden door de bevolking.
Wat de overheden fout doen, is weinig meer dan wat de bevolking zelf ook fout zou doen zouden zij de touwtjes rechtstreeks in handen hebben. Dan blijft m.i. over: het stemgedrag. En m.i. is het stemgedrag te rechts. En m.i. zijn het meestal 'rechtse' beslissingen (=geld/politiek staat voorop) die aan de wieg staan van zulke fouten.
Dus ja, m.i. is de oorzaak hoofdzakelijk te zoeken in het te rechtse stemgedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier over de space shuttle , niet over politiek. Dit soort beslissingen kunnen niet individueel genomen worden , er zijn voorstanders en tegenstanders .
In een democratie is dat de meerderheid , maar het is naïef om te stellen , dat stemgedrag een garantie is voor whatever . In mijn ervaring stem(de) ik op een belofte , en kreeg ik teleurstelling terug.
Voor de meeste politici ben je slechts een dag in de 4 jaar (meestal eerder) belangrijk. Dat het spaceshuttle project is geannuleerd , vind ik persoonlijk technisch gezien jammer , maar financieel gezien toch zeer verstandig.
Je moet niet vergeten dat de ruimtevaart altijd een belangrijke factor is geweest in de technologische ontwikkeling van de mens .
Echter heb je ruimtevaart niet absoluut nodig voor technische vooruitgang.