waarom zijn er planeten en waar dienen ze voor ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alles heeft een reden (wel een oorzaak) en niet alles dient ergens voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik deze vraag nomineren voor de vraag van de maand?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ze dienen als natuurlijke tijds instrumenten. Tijden en bepaalde periodes leest men af van de standen van de hemel lichamen. Voordat de technologie er was las men de tijd af van de hemellichamen

Het beste antwoord

ze dienen nergens voor, ze zijn alleen ontstaan door de oerknal (of de schepper, tis maar wat je wilt geloven). Het is ook gewoon geluk dat er leven op aarde is door enkele asteroïden zijn gecrashd op de toen nog niet zo blauwe planeet, waardoor er water is ontstaan op aarde.

Toegevoegd na 55 seconden:
of je gaat lekker filosoferen, ook leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof inderdaad door de schepper (god) ik denk dat god zoiets gemaakt heeft met een bedoeling erbij

Andere antwoorden (8)

Als iemand daar een kloppend antwoord op heeft, zou er geschiedenis worden geschreven vandaag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Planeten zijn er zodat de mens er gezellig astrologische voorspellingen mee kan doen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die heeft Onze Lieve Heer geschapen om ons bezig te houden: je kunt erop wonen, je kunt fantaseren of er leven is op andere planeten, maar vooral vragen over stellen op websites.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In Genesis 1:14 staat geschreven dat de hemel lichamen dienen als te zijn natuurlijke tijds instrumenten.
Planeten zijn ontstaan toen een grote wolk stof en gas, die ooit ergens rondhing, ging samenklonteren.

De grootste klont kwam in het midden te zitten. Dat werd later de zon.

De kleinere klonten gingen rond de grootste klont cirkelen. Dat werden de planeten.

De grote klont blies in het begin heel hard alle resterende stof en gas naar buiten. Daardoor werden van de binnenste klonten alle lichte elementen weggeblazen. Wat resteerde was voornamelijk steen. De binnenste klonten zijn daardoor rotsplaneten geworden. We noemen ze nu Mercurius, Venus, Aarde en Mars.

De grote klont blies wel hard, maar de buitenste klonten waren te ver weg om daar veel last van te hebben. Daardoor konden zich daar wel veel gassen verzamelen zonder te worden weggeblazen. De buitenste klonten zijn daardoor gasplaneten geworden. We noemen ze nu Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus.

Heel ver weg ontstonden nog wat kleine klontjes. Zo ver weg was bijna niets meer, en wat er was, bevroor. Die kleine bevroren klontjes noemen we nu kometen. Ze zitten voornamelijk in de Oortwolk en de Kuipergordel.

Sommige van die bevroren klontjes zijn toevallig wat groter. Pluto is daarvan een voorbeeld.

Eén verzameling klonten is er niet in geslaagd samen te klonteren tot een rotsplaneet. Dat kwam doordat Jupiter zoveel zwaartekracht had, dat hij elke poging tot samenklonteren saboteerde. Zo bleven miljarden rotsblokken over, in plaats van een vijfde rotsplaneet. Die rotsblokken noemen we nu asteroïden of planetoïden.

Tot zover het waarom.

Waar ze voor dienen? Nergens voor. Waarom zou alles een nut moeten hebben? Die klonters, die wij nu planeten noemen, *zijn* er gewoon.
Cryofiel
14 jaar geleden
De planeten houden een groter geheel bij elkaar.
Net zoals bij de microcosmos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk vraag die begint met "waarom" is er een antwoord: Waarom niet...

Ze zijn er gewoon, daarmee uit... er komt geen waarom of hoe aan te pas... Ze zijn er gewoon, punt...
En ze dienen nergens voor, er is niets dat ergens voor dient... Er is gen nut en geen doel... Voor jou wel, maar ten opzichte van planeten doet de persoon er niet toe...

Wist je dat het universum niet om jou draait?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Planetenstelsels zijn uitgebalanceerd. Als je een planeet weg zou halen, zou de zwaartekrachten anders werken. Misschien zou er dan zelfs geen leven zijn op aarde, of misschien ander soort leven.

Als je onze maan zou weghalen, is er geen eb en vloed meer. Maar wat dan nog meer niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt helemaal, maar waarom zijn die planeten er dan? Als ze er niet zouden zijn, zou er misschien geen leven mogelijk zijn op aarde - so what?
Je kan net zo goed vragen waarom we leven en waarom het universum bestaat en waarom de Planck constante 6,62607*10^-24 J*s is of waarom de '2' in de macht van de straal in de wet van coulomb (Fc= k*((q1*q2)/r^2)) zo waanzinnig perfect daadwerkelijk een kwadraat schijnt te zijn.
Je kan deze vraag beter onder de categorie 'religie' plaatsen.

Er is zeker een natuurkundige verklaring van hoe ze gevormd zijn (zie Cryofiels antwoord bijvoorbeeld), waar ze vandaan komen, waar ze van gemaakt zijn etc. Maar 'Waarom bestaat X?' zou je aan je pastoor moeten vragen. (vul voor X vooral iets willekeurigs in; Mens, Aarde, Universum, Planeet, etc.)

Ik vind de uitleg dat ze er zijn voor het geval Barbequor honger krijgt net zo goed als iedere andere.