ZIjn er planeten die in het zwaartekrachtveld van de zon zijn, maar verder staan dan Pluto?

Ik heb het over planeten die verder staan dan Pluto maar nog wel bij ons zonnestelsel horen.

936

Antwoorden (3)

Pluto is sinds 2006 officideel geen planeet meer maar een dwergplaneet. Er zijn geen planeten beken buiten de baan van Pluto maar Eris is ook een dwergplaneet, zwaarder en mogelijk groter dan Pluto, met een baan veel verder van de zon dan Pluto
Het ging om planeten, niet om dwergplaneten. We hoeven niet elke steen te vinden toch?
Correct, maar ik vond het antwoord "Nee die zijn er niet" zo kaal. Dus daarom heb ik gebprobeerd door wat meer informatie te geven SISI002 wat meer inzicht te geven.
Er zijn inmiddels enkele honderden transneptunische objecten (TNO's) bekend. Een TNO is een planetoïde of dwergplaneet die zich buiten de baan van Neptunus bevindt. De meeste ervan bevinden zich ook buiten de baan van Pluto, maar dat is geen goeie referentie omdat de baan van Pluto sterk elliptisch is.
Er wordt eindeloos gediscussieerd over de indeling van dit soort objecten. Volgens de huidige definitie van de IAU zijn het geen van allen planeten. Ik vind de vraag of je ze planeten, dwergplaneten, plutoiden, etc. moet noemen eigenlijk niet zo interessant. TNO is een eenduidig begrip en op wiki is een lijst te vinden.

Toegevoegd na 1 dag:
Het is niet waarschijnlijk dat er nog onontdekte objecten zijn in het zwaartekrachtsveld van de zon (binnen of buiten de baan van Pluto) die aan de IAU-definitie voor planeten voldoen. Immers die zouden aanzienlijk groter moeten zijn dan de nu bekende TNO's en niet verder weg. Dus zouden ze allang ontdekt moeten zijn.
WimNobel
Kort antwoord: we weten het niet zeker, maar het is niet heel waarschijnlijk.

(dan heb ik het echt over planeten in de nieuwe definitie, niet transneptunische objecten, die zijn er natuurlijk genoeg, zoals in een eerder antwoord aangegeven).

Lang antwoord: als we alleen naar de zwaartekrachtsvelden van sterrren kijken, kunnen er theoretisch tot 1-2 lichtjaar van de zon planeten voorkomen (hoewel ik me afvraag of een planeet op 1.5 lichtjaar afstand van de zon al niet zo verstoord zou worden door invloeden van andere sterren dat het toch geen stabiele baan zou zijn). Dat is een gigantische afstand (1 lichtjaar = ong. 65.000 AU; ter vergelijking, neptunus staat op ongeveer 30 AU.)

We zijn er vrij zeker van dat 'dichtbij' ons (laten we zeggen < 500 AU) geen planeet voor zal komen. Waarom ? Een planeet moet per definitie een flinke massa hebben en dan zouden er verstoringen aan het licht komen in de banen van andere planeten. Dit lijkt niet het geval te zijn.

Een planeet is verder per definitie groot genoeg om een flinke 'zone' schoon te vegen
van puin en kometen en dergelijke (dat is een van de criteria om het een planeet te mogen noemen). We weten niet zo heel veel van de verre uithoeken van het zonnestelsel, maar de waarnemingen lijken er op te wijzen dat er overal gigantische komeetvelden zijn; dat is dus een tegenindicatie voor het bestaan van planeten daar.

Tenslotte rolt er uit gangbare (wiskundige) modellen van vorming van zonnestelsels dat er bepaalde afstanden zijn waar een stofwolk zich voldoende kan verdichten om planeten te vormen-- en die zijn ongeveer de schaal van ons zonnestelsel, en daarbuiten niet meer. Maar goed, het is natuurlijk omgekeerd ook weer zo dat er in die modellen waarden gestopt worden die redelijk overeenkomen met die van ons zonnestelsel.

Kortom: harde bewijzen zijn er niet , wel meer of minder sterke indicaties van het tegendeel. En die kunnen in één klap van tafel mocht er toch eentje ontdekt worden ...