Ja, hij heet 'maan'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor degene die de min heeft gegeven: Dankjewel, ben er erg blij mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde net een + geven, maar nu ik hoor dat je zo graag minnetjes wil, krijg je er van mij ook eentje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat je zo van minnetjes houd, nog 1 van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjulliewel, jullie zijn geweldig :D
Nog meer mensen van wie ik minnetjes mag? :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geef jou ook een minnetje xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, vooruit dan, nog eentje :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuk spelletje! Wacht, laten we het eens omdraaien, kijken of dat ook werkt. Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind je antwoord slecht-
maar banenen vin ik lekker +
dat is samen niks dus ik geef geen plus of min ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ : simpelweg juiste antwoord ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, niet te geloven dat ik er ook nog plusjes aan overhoud.
Zelf denk ik dat als ik niet eens gereageerd had ik die niet had gekregen ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een +-!
Wij noemen hem gewoon 'de maan'. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De latijnse naam is Luna,
verder zijn er geen namen voor ONZE maan.

Andere manen hebben wel een naam ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, je was me voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luna is gewoon het Latijnse woord voor maan, nier persé de onze.
Net als la lune in het Frans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, het is gewoon het woord, niet een speciale naam of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bestaan er meer manen dan??
Gewoon maan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luna is de naam :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangenaam, de mijne is Bas :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha luna is het latijns voor maan net als engels moon is dus het is geen nasm maar de soort van het hemellichaam (maan) in het latijns ;) maar toch bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af waarom ellen1996 hierboven dan zoveel
+ jes krijgt voor hetzelfde antwoord? Of zie ik dat nu verkeerd? Van mij in elk geval een + je eucalypje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, hier snap ik ook niet zoveel van.
"Loop naar de maan, minnende LUNAtics!!!!!" :) hihi O,o, mijn klauwen en mond beginnen weer te groeien, ik... ik..... wooooaaAAAAUWWW!!!!!!..... krijg trek in MINNERS!!!!!!! haphaphaphapperdehap!!!!! :o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA!! WW bas?! mijn eten ligt nu op tafel.... thanx hoor!
:))) Siska ook bedankt voor het plusje, ik denk dat ik gewoon heel veel minnaars achter me aan heb :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmmm, ik ruik het.... gebakken minkukeltjes (soort slavink), my favorite!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 't met Fruit eens. Luna is gewoon het Latijnse woord voor maan, niet een naam ervoor. Als je het bijvoorbeeld over de maan Europa van de planeet Jupiter zou hebben, zou je daar in het Latijn ook het woord "luna" voor gebruiken.
Veel manen in het zonnestelsel hebben een naam.
Maar onze Maan heet gewoon Maan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, het staat weer in evenwicht nu :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt eucje :)))) Wat een flauwekul, die minnen pfffff... :D
Velen noemen hem 'maan', maar niemand weet z'n echte naam...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xd, dat slaat nog meer nergens op dan mijn antwoord.
Niemand weet zijn echte naam? xdhttp://www.google.nl/imgres?imgurl=http://members.fortunecity.com/mmm007/grimimages/creaper.gif&imgrefurl=http://members.fortunecity.com/mmm007/grim1.html&usg=__XVS1O_wLZDzCnvnVTyvDcXuOVDs=&h=150&w=125&sz=14&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=F-Bnj26CslmttM:&tbnh=120&tbnw=100&ei=iybQTfjIC83oObyXzIwN&prev=/search%3Fq%3Dcreaper%26hl%3Dnl%26safe%3Doff%26biw%3D1222%26bih%3D706%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=rc&dur=422&page=1&ndsp=16&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=27&ty=40
Onze maan heet 'maan' in het Nederlands, en 'luna' in de meeste andere talen.

De reden hiervoor is, dat onze maan deze naam kreeg in een tijd dat mensen nog niet bewust waren van het feit dat andere planeten ook een (of meerdere) soortgelijke bol(len) bezitten.
Toen de ontwikkeling eenmaal zover was dat de mens tot deze ontdekking kwam, was de naam maan (luna) al vanzelfsprekend.

Vervolgens is men de ontdekete 'manen' rond andere planeten namen gaan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wel even mededelen dat de mensen die hier zomaar onnozele minnen gaan geven, even volwassen worden, want ik vind het een erg trieste vertoning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er zo even geen lijstje bij, maar ik denk toch echt dat in de meeste andere talen deze juist geen "luna" heet. In het Latijn en verwante talen ja, maar de rest heeft er allemaal zo z'n eigen naam voor en "rest" is vele malen meer dan "Latijn & co".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg dan ook: in de MEESTE andere talen.
Natuurlijk zijn er talen die er nog weer een andere naam voor hebben.
Het lijkt mij echter niet een antwoord op deze vraag om deze lijst te gaan opnoemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik zeg dan ook: in de MEESTE andere talen NIET.
Hier staat dat onze maan geen naam heeft maar gewoon maan heet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen naam, maar maan heet
Naam = maan achterstevoren.

In het latijns is het luna maar in spreektaal is het gewoon maan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België heet de maan Janneke. Hoe die in het Latijns heet weet je ondertussen en hier in Nederland hebben we m kennelijk dus nog geen naam gegeven. Misschien is het wel een leuk idee voor een prijsvraag bij een of andere televisie show. Verzin een leuke originele naam voor de maan en win!!!!!!!!!.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahs mijn achternaam of supernovatje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de zon heet Jip? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die zou in België Lola genoemd worden (weliswaar minder gekend dan Janneke maan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Latijns' bestaat niet, maak er maar latijn van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jip! hahahaha :))) Annepanne, wat heb je tegen je kat gezegd dat hij zo onaardig doet?
Terwijl ik alle antwoorden las, bemerkte ik dat niemand beseft dat onze maan niet maan heet, maar Maan. Je mag op GV geen commentaar geven op foute spelling, maar in dit geval maakt het wel een verschil. De Maan is namelijk de maan die rondom de planeet Aarde gaat. De hoofdletter maakt dus het verschil of het gaat om het concept 'maan' (een hemellichaam dat om een planeet draait) of om de naam van de maan van Aarde, Maan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Dit is een verdomd goeie vraag!

-Voor alle maanachtigen van ander planeten hebben we een naam bedacht.
-In de oudheid werden de namen van de maan naar godinnen genoemd zoals: Luna / Mene / Diana / Phebe / Selena of Selene / Artemis / Astarte enz., afhankelijk naar volk en tijdspanne.
-Zelfs Isis die volgens de Heliopolitaanse scheppingsmythe de dochter van de aardgod "Geb" werd genoemd.
-De aarde heeft maar één dochter en dus noemen wij onze maan voortaan de aardmaan "Isis".
-Wij noemen de ster Sirius toch ook niet "de zon Sirius"!

-We hebben het ook over aardachtige planeten en menselijke wezens. Als je wilt weten over welke mens je het hebt noem je hem bij zijn gegeven naam. Wij kennen maar één aarde, dus dat is makkelijk; maar eigenlijk heeft hij óók geen vaste naam.
-In deze tijd hebben we namen als: Erde, Tierra, Terra, Toprak, Jorden, Maa, Senjata, Tráidât, Lupa, Nchi, Krajiny, Zemlja, Ziemi, Bumi en ga zo maar door! Terwijl een naam als Sirius in de meeste talen hetzelfde blijven.

ER IS wat er IS, "ISIS" en daar staan we op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam is maan! haha had je nog niet eerder gehoord he!

Vroeger was er vooralsnog maar 1 maan en 1 zon. mensen wisten niet dat er meer bestond dan dat. Toen dachten ze ook nog dat de zon om de aarde draaide. En de namen waren dus gewoon maan en zon.

Galileo ontdekte in 1600 dat er ook planeten om Jupiter heen draaiden net zoals onze maan dat deed. Na die tijd heeft de naam maan een betekenis gekregen, namelijk hemellichaam dat om een planeet draait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere manen in het zonnestelsel hebben een naam maar onze maan heeft geen naam,misschien omdat wij maar één maan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij heet zelf gewoon Maan, maar sommige volken roepen hem aan bij de naam van de god die ze ermee aanbidden,l zoals de inca's hem quilla noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij heet die gewoon ''de maan'' maar je kan hem ook ''onze maan'' noemen maar sommige mensen noemen hem ook ''onze nachtelijke zon'' verzin er zelf eentje voor met een groepje dan krijg je de gekste namen :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze hebben hem waarschijnlijk gewoon maan genoemd.
Maar waarom?!
Mischien omdat ze niks wisten :-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze naam (in het nederlands) is gewoon maan, maar in veel andere talen Luna. andere planeten hebben meerdere manen met o.a. namen zoals triton en naiad van Neptunus en Europa van Jupiter.

Toegevoegd na 57 seconden:
in de 2e regel bedoel ik namen ipv manen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(maan) is een term wetenschappers hebben onze naam berta genoemd Luna is latijns voor maan
mijn info komt van het planetarium in brussel