Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke chemische stof begint te bruizen als je het in water gooit, en waarna er een kleine soort ontploffing ontstaat? (een hele kleine ontploffing)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Deze beschrijving doet me denken aan een scheikundeproef met electrolyse en water waar je ook zout bij doet. Er ontstaat knalgas wat een ontploffinkje veroorzaakt en de natrium dat in het zout zit begint te bruisen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan kalium of natrium zijn. Als je iets specifieker bent kunnen we beter meedenken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natrium doet knal in water, kalium bruist heel erg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kalium kan ook zeker een knal geven. Hangt er maar net vanaf hoe groot t stuk is wat je erin gooit.
Overigens kan het ook nog cesium zijn, maar daar zou ik maar helemaal vanaf blijven :P
Reddie
12 jaar geleden
Hoe kom je daar tegenwoordig nog aan als particulier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar eens bij de gootsteenontstoppers.
Alles wat een chemische reactie met water aangaat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soda met citroenzuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calciumcarbid (CaC2) is een chemische verbinding dat wanneer het met water in aanraking komt er een explosief gas acetyleen ontstaat.
Gooi je dit carbid in water dan bruist het totdat al het acetyleen op is.
Acetyleen knalt al door een kleine vonk.

Een klein buismanblikje waarmee je met een spijker aan de onderkant een klein gaatje in timmert is voldoende voor enige knalpret.
Deksel eraf; klein brokje carbid erin; wat spuug op het carbid; snel deksel erop; vonkje of vlammetje van aansteker bij het gaatje... en pang... dekseltje vloog weg en... dan begon het op nieuw. Leuk!
Dit deden we in mijn jongenstijd vaak...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding