Hoe kan het dat we het prille heelal nog kunnen waarnemen?

Er wordt beweerd dat we waarnemingen kunnen doen van het vroege heelal, toen het heelal nog maar 1 miljard jaar oud was.
Laten we er van uitgaan dat op tijdstip nul, de oerknal, het heelal grote 0 (lichtjaar) groot was. Nu is het heelal bv 15 miljard jaar oud, dus nu is het heelal dus een bol met een straal van 15 miljard lichtjaar, tenminste de allereerste straling ligt op de rand van die bol. De aarde ligt ergens in die bol. Laten we zeggen op 1 miljard lichtjaar van het centrum (dat betekent dus dat de aarde zich met 1/15 van de lichtsnelheid zich verplaatst t.o.v. de oorsprong). Dan zou dan betekenen dat de straling die 1 miljard jaar na de oerknal al lang ons gepasseerd is. We zouden maximaal ongeveer de halve leeftijd van het heelal kunnen terugkijken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we kunnen ook dingen zien die 'achter' het centrum van het heelal liggen en dus ouder zijn.
ik kan nog niet helemaal bedenken of er een theoretisch limiet is aan de oudste straling die wij kunnen zien, bepaald door onze relatieve plaats in de 'bol'.
Cryofiel
12 jaar geleden
Er is geen centrum van het heelal. Je mag de Oerknal niet zien als een explosie die je in principe vanaf een afstandje zou hebben kunnen bekijken. Er is zelfs geen explosie geweest. Het enige dat er was (en is), is expansie. De uitdijing van het heelal betekent niet dat de sterrenstelsels zich door het heelal heen van ons vandaan spoeden; in principe staan de sterrenstelsels stil, en wordt het heelal zelf groter. Stel je voor dat je twee stippen op een postbode-elastiek tekent. Die stippen staan stil. Als je nu aan het elastiek trekt zodat het langer wordt, blijven beide stippen op hun plek, maar wordt toch de onderlinge afstand steeds groter.

Antwoorden (1)

Het waarneembare heelal is zelfs zo'n 92 miljard lichtjaar in diameter, dus de verst waarneembare objecten zijn zo'n 46 miljard lichtjaar (de straal, dus de helft van de diameter) van ons verwijderd.

Dat wij die objecten toch kunnen zien, ondanks de leeftijd van het heelal van slechts 13,7 miljard jaar, komt doordat die objecten destijds, toen ze hun licht uitzonden, nog dichter bij de aarde (beter: bij de plek waar zich nu de aarde bevindt) waren dan nu. Dat komt doordat het heelal in de tussentijd is uitgedijd.

Wij zien dus objecten die nu op 46 miljard lichtjaar van ons vandaan zijn. Die objecten zien wij zoals ze er 13,7 miljard jaar geleden uitzagen. In die 13,7 miljard jaar dat het licht onderweg was, heeft dat licht een afstand afgelegd van 13,7 miljard lichtjaar. In die tijd heeft het object zich van ons verwijderd doordat het heelal groter is geworden.

De fout in jouw redenatie is dat je geen rekening houdt met het feit dat het uitdijen van het heelal gewoon is doorgegaan, ook nadat de eerste straling is uitgezonden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
92 miljard (of tweemaal 46 ) is het berekenbaar stukje heelal
Het waarneembare is veel kleiner
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee. Het waarneembare heelal is 92 miljard lichtjaar groot (46 miljard lichtjaar in elke richting). Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Observable_universe . Daaruit citeer ik: "The age of the universe is about 13.75 billion years, but due to the expansion of space we are observing objects that were originally much closer but are now considerably farther away [...] than a static 13.75 billion light-years distance. The diameter of the observable universe is estimated to be about [...] 93 billion light-years [...], putting the edge of the observable universe at about 46-47 billion light-years away." En ook: "The observable universe is thus a sphere with a diameter of about [...] 93 billion [...] light years [...]." Onder het kopje "Misconceptions" staat het nog eens heel expliciet: "The age of the universe is estimated to be 13.7 billion years. While it is commonly understood that nothing can accelerate to velocities equal to or greater than that of light, it is a common misconception that the radius of the observable universe must therefore amount to only 13.7 billion light-years. This reasoning makes sense only if the universe is the static spacetime of special relativity, but in the real universe, spacetime is expanding, as evidenced by Hubble's law. Distances obtained as the speed of light multiplied by a cosmological time interval have no direct physical significance." Sorry...     ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies!