Omdat er niks is om het licht op te laten weerkaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heelal is zwart, omdat het leeg is en dus kleurloos. Materie heeft wel een kleur vanwege de manier waarop het verschillende kleuren (zon)licht absorbeert, reflecteert of verstrooit. Bij afwezigheid van materie is er dus geen reflectie of verstrooiing en dus zie je zwart, wat de afwezigheid van het licht aangeeft. Om deze reden is de hemel zwart als we vanuit de ruimte kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is donker in de ruimte omdat het aanvankelijk aanwezige licht zo een sterke "roodverschuiving" heeft ondergaan dat de fotonen "licht" in het microgolfgebied zitten.
Dat licht is dus nog langer van golflengte dan infrarood en dat kunnen we dus zonder hulpmiddelen niet waarnemen.
Er is dus wel een soort licht in de ruimte (overal voor zover we weten) maar dat is veel te langgolvig om met onze ogen waar te nemen.
Als je je TV aan doet en je ziet ruis, dan wordt ongeveer een procent daarvan veroorzaakt door het "licht" wat uit de ruimte komt.
Dit is ontdekt door Penzias en Wilson, als ik me niet vergis, ze hebben daar de Nobelprijs voor gekregen.