Zal door de wrijving met de dampkring de kou van de ruimte wel zijn kwijtgeraakt en dus goed heet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zijn gloeien heet. Vallende sterren zijn zulke meteorieten: Tijdens de wrijving ind e dampkring verwarmen ze tot zulke temperaturen dat de meeste meteorieten compleet verbranden voor ze de grond raken. Alleen grotere steentjes zijn nog niet helemaal weg gebrand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat een meteoriet de atmosfeer binnendringt, is hij al tijdenlang in de ijskoude ruimte geweest.

Op het moment dat de meteoriet de atmosfeer binnenkomt, wordt hij heet - maar dat geldt alleen voor de buitenkant. Die wordt zo heet dat de meteoriet gaat gloeien. Door ablatie kunnen delen van de buitenkant verdwijnen, waardoor een onderliggende laag die nieuwe buitenkant zal zijn.

Kleine meteorieten "verbranden" op die manier volledig. Zij zullen het aardoppervlak niet bereiken - dus jouw vraag gaat over de wat grotere meteorieten, die alleen hun buitenste lagen zullen verliezen.

Als een grotere meteoriet inslaat, zal de buitenkant dus gloeiend heet zijn. Maar steen is een prima isolator. Die gloeiende hitte zal dus beperkt zijn tot een heel dun laagje aan de buitenkant van de meteoriet.

Raak je een meteoriet *direct* na het neerkomen aan, dan zul je je vingers branden.

De hitte zal echter al snel verdwijnen. Daarna neemt de buitenkant een temperatuur aan die tussen de omgevingstemperatuur en de temperatuur van de kern in zal liggen. Raak je op dat moment de meteoriet aan, dan zal hij behoorlijk koud zijn.

Als de meteoriet kort voor of tijdens de inslag breekt, komt het ijs- en ijskoude binnenste bloot te liggen. Raak je dat *direct* na het neerkomen aan, dan zou je wel eens vast kunnen vriezen aan de meteoriet.

Toegevoegd na 6 minuten:

Zie onderstaande bron, afkomstig van NASA. Als je daar zoekt op de zinsnede 'Objects from space', vind je de volgende tekst:

        Objects from space that enter Earth's atmosphere
        are - like space itself - very cold and they remain so
        even as they blaze a hot-looking trail toward the
        ground.

        'The outer layers are warmed by atmospheric friction,
        and little bits flake away as they descend,' explains
        Yeomans. This is called ablation and it's a wonderful
        way to remove heat. (Some commercial heat shields
        use ablation to keep spacecraft cool when they re-
        enter Earth's atmosphere.)

        'Rocky asteroids are poor conductors of heat,'
        Yeomans continues. 'Their central regions remain
        cool even as the hot outer layers are ablated away.'

Toegevoegd na 1 uur:

Zie ook de tweede bron hieronder, eveneens van NASA. Hier staat:

        If you are lucky enough to find a meteorite just after
        impact, do not pick it up -- parts of it are likely to be
        either very hot or very cold.
Cryofiel