Zou Pluto een maan geweest kunnen zijn?

De baan van Pluto kruist die van Neptunus op enkele plekken. Bovendien is de massa van Pluto zeer gering en zijn enkele manen in ons zonnestelsel zelfs groter. Bijzonder is Pluto ook niet qua oppervlak e.d. Dit schoot mij te binnen en zou hier verder onderzoek naar willen doen maar als dit fundamenteel niet kan hoef ik natuurlijk niet verder op onderzoek.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ex-maan van Neptunus die op welke reden dan ook losgekomen is uit zijn baan en een eigen weg is gaan volgen. Misschien vandaar zijn excentrische baan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe groot een hemellichaam is zegt niets over de vraag of je van planeet of maan (satelliet) mag spreken. Een planeet is een niet lichtgevend hemellichaam dat rond een ster draait, een maan is een niet lichtgevend hemellichaam dat rond een planeet draait.
Erna55
8 jaar geleden
Je spreekt over fundamenteel onderzoek doen. Daarmee suggereer je dat je veel weet van de wetenschap sterrenkunde.
Tegelijk geef je blijk dat je geen idee hebt van de fundamentele grondbeginselen van astronomie. Mijn advies is dat je eerst ( voordat je fundamenteel onderzoek gaat doen ) je wat verdiept in astronomie.
Er zijn op veel volkssterrenwachten lezingen en kursussen die je kunt volgen. Ook kun je op astronomische sites een en ander leren.
wilkers
8 jaar geleden
De vraag is of het ooit een maan geweest kan zijn. Lijkt mij niet onmogelijk, maar ik heb onvoldoende verstand om hier echt antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alles kan natuurlijk. Weet dat Pluto 1 van de vele dwergplaneten in het zonnestelsel is. Er bevinden er zich nog enkele in de kuipergordel (waar ook Pluto zich bevindt) en in de planetoïdengordel (tussen Mars en Jupiter). Wil je dan ook gaan onderzoeken of dat manen kunnen geweest zijn? Of lijkt je dat al veel onwaarschijnlijker nu je dat weet?

Antwoorden (2)

De kans daarop is uitermate klein. Pluto is, het bekendste, lid va de Kuipergordel. Dis is een gordel voorbij de baan van Neptunus van objecten van gemiddeld 500 tot 1.000 km doorsnede. Er zijn inmiddels een behoorlojk aantal van dit soor objecten ontdekt, ook groter dan Pluto. Voorbij de Kuipergrodel ligt nog de Oortwolk waain de kometen zich bevinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
't Is juist omgekeerd: Triton, de grootste maan van Neptunus, is een ingevangen Kuipergordelobject.
Pluto zal niet ingevangen worden door Neptunus. Weliswaar kruisen de banen elkaar, maar bij de kruispunten is de afstand tussen de banen (verticaal t.o.v. het baanvlak) nog altijd honderden miljoenen kilometers.
WimNobel