In een bolvormige sterrenhoop: wat is in de kern de afstand tussen de sterren onderling?

Toegevoegd na 16 uur:
Ik vroeg het me af toen ik een foto van M80 zat te bekijken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over welke bolvormige sterrenhoop heeft U het.
Want de ene is de andere niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zie ook deze vraag - die is enigzins gerelateerd:
http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel-sterrenhoop.63782

Het beste antwoord

Om het voorbeeld ‘Omega Centauri’ te nemen ....niet representatief voor een bolvormige sterrenhoop , maar wel de duidelijkste vanop Aarde gezien.
De doorsnede is ongeveer 90 lichtjaren . Er zijn ongeveer 450 rode reuzen in de sterrenhoop geteld. Er zouden ongeveer 500.000 sterren in die hoop zitten (merkbaar meer dan in de meeste bolvormige sterrenhopen ...die het ongeveer op 100.000 houden.)
De sterren zouden gemiddeld op ongeveer 0.1 lichtjaren van mekaar staan.
Deze sterrenhoop zit op zo’n 14.000 tot 16.000 lichtjaren van ons en is met het blote oog zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het midden van de bolvormige sterrenhoop in Hercules bevinden zich meer dan 100 sterren in een volume van 27 kubieke lichtjaar - zie onderstaande Bron.

Als ik nog goed kan rekenen, kom ik dan op een gemiddelde onderlinge afstand tussen twee buursterren van 0,65 lichtjaar.
Cryofiel