Wat gebeurt er als de magnetische explosies van de zon op de aarde gericht zijn?

NASA's Solar Dynamica Observatory filmde de uitbarsting. De hete plasmalus bevindt zich ten zuidoosten van de zonneschijf en groeit elk uur in omvang. Plasma is gas, zo heet dat atomen uiteen worden gerukt in elektronen en atoomkernen. De lus ontstond op vier december en bereikte zijn grootste omvang twee dagen later: meer dan de helft van de diameter van de zon. De structuur bleef tot nu toe stabiel maar is zich nu aan het ontwikkelen tot zonnestorm (animatie).

Goed nieuws: de explosie is niet op de aarde gericht. Althans: deze keer...

Deze keer dus niet, wat zou er gebeuren als dat wel zo zou zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Alles wat we over de zonnevlammen weten laat ons ervan uit gaan dat ze nooit gevaar vormen voor het leven op het oppervlak van de Aarde
Zeer weinig zonnevlammen produceren geladen deeltjes, en de betrokken energieën zijn over het algemeen te laag om de hele atmosfeer te beslaan.(te vergelijken met 10 meter van beton doordringen). In een dergelijk dikke laag,zullen zowel ionen en elektronen zich verdelen , het aantal zal groeien maar de energie van ieder elektron -ion daalt, totdat het is zo laag dat andere processen te stoppen.

Het magnetisch veld van de Aarde helpt die deeltjes afbuigen , vooral in de buurt van de evenaar. De laatste 50 jaar waren er een paar momenten van grote zonnevlamstraling en effectieve straling was ongeveer even groot als de dagelijkse straling die we kennen.
Bron :NASA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wat een astrofysicus van de Nasa daarop antwoordt.
In 'theorie' zou het misschien wel kunnen. Maar dat is bangmakerij.
Wanneer astronomen (wetenschappers) iets vinden is er wel een 'astra' midden (pseudo-wetenschappers) , die dat gaat verbinden met doemdenken en voorspellen.... die mensen verdienen hun brood op goedgelovigheid.
Helaas presenteren die sterrenwichelaars als zeer betrouwbare media op internet

Andere antwoorden (3)

ik denk dat de aarde wel snel genoeg draait om de zon om dat te ontwijken, het kan natuurlijk ook zijn dat er zo'n gas uitbarsting in de draairoute van de aarde zit dat de aarde er op die manier tegenaan gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als solar flares onze kant opkomen dan is daar weinig tegen te doen. Het zal een vernietigende werking hebben op alles wat leeft op deze aarde. Het zal de aarde niet vernietigen, maar wel flink uitroeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het magnetische veld van de aarde zorgt ervoor dat we beschermd zijn voor zonnewinden. Haal je het magnetische veld weg, of worden de zonnewinden te sterk dan kan je het volgende experiment doen:

Neem een appel, een deobus of een bus haarlak, en een aansteker.

Ontsteek de aansteker naast de appel. Spuit nu met de bus richting de appel tussen de vlam.

De brandende appel stelt nu de aarde voor.

Dit is een erg fictioneel scenario, het magnetische veld zal zeker niet te zwak zijn. Tenzij de aarde stopt met draaien of iets dergelijks. De zonnewinden zorgen ook voor een grote flux verandering in het magnetische veld. Dit kan voor elektronische storingen zorgen op aarde. Het effect is te vergelijken met een EMP.