Wat is het Noordenlicht??

Dat zie je wel eens met allemaal prachtige kleuren maar hoe komt dat precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

Ik heb zelf eens een presentatie erover gehouden voor ANW verleden jaar.
Hierin vertel ik het heel kort,
je kan ook via google op verschillende sites komen ;)

Er ontstaat noorderlicht als elektrische deeltjes van de zon de atmosfeer van de aarde binnendringen.
Hoe ontstaat het Noorderlicht
Eens in de 11 jaar is de deeltjesuitstoot van de zon op z’n hoogst. Deze deeltjes worden krachtig weggeslingerd en weten aan het magneetveld van de zon te ontsnappen op weg naar de aarde. Een klein gedeelte van deze deeltjes weet het magneetveld van de aarde binnen te dringen. Eenmaal op de aarde aangekomen, botsen deze met stikstof en zuurstof atomen die oplichten. Dit veroorzaakt het Noorderlicht.
De kleuren van Aurora

De aurora is een qua kleur en vorm snel veranderend spektakel. In de poolstreken is het noorderlicht vrijwel iedere nacht waarneembaar. Er zijn 2 soorten zichtbare aurora, namelijk de diffuse en de discrete aurora. De diffuse aurora is een zwakgloeiende achtergrond die zich in korte tijd bijna niet verplaatst of verandert. Vaak bedekt deze een groot gedeelte van de horizon. De discrete aurora is duidelijk anders, felle bogen, vlakken of kronen die zich snel bewegen en steeds veranderen. Zuurstof atomen geven op hoogte boven de 200 km een rode gloed en dichter naar de aarde toe een groene gloed. Stikstof atomen geven op een hoogte van 100 tot 200 km een blauwe gloed en lager geven deze een violette gloed.

Toegevoegd na 50 seconden:
en het is inderdaad een heel mooi verschijnsel,
wel jammer dat we het haast in Nederland niet kunnen zien.
(Met bewolking kan je het helemaal niet zien)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noorderlicht ontstaat door ionisatie van luchtmoleculen door snelle plasmadeeltjes die door de zon uitgestoten zijn.
Het lichteffect is te vergelijken met het licht in een neonbuis van lichtreclames.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Aurora Borealis is een natuurfenomeen dat o.a. in Finland ervaren kan worden.
Volgens een oude Finse sage over het Noorderlicht wordt dit verschijnsel veroorzaakt door de staarten van de vossen die door de sneeuw slaan. De wetenschappelijke verklaring vertelt ons dat het Noorderlicht feitelijk wordt gevormd door geladen deeltjes die door stromingen van de zon de dampkring raken. In werkelijkheid speelt het fenomeen zich af op zo’n 100 km hoogte.

Het oog neemt dit waar als verschillende lichtbundels die door de hemel schieten. De kleur verandert daarbij voortdurend. De meest voorkomende kleuren zijn geel en groen, maar ook rode lichten worden waargenomen. Tot op heden is nog geen verklaring gevonden voor het verschil in kleur."

http://www.alleinformatie.nl/34/noorderlicht-lapland/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noorderlicht is een mooie lichtshow, gegeven door de zon. In Europa is het bijzondere licht het beste te zien in de noordelijke landen zoals Zweden, Finland, IJsland en Groenland.

Hoe noorderlicht precies ontstaat is een ingewikkeld verhaal. De zon zendt elektrisch geladen deeltjes uit. De aarde probeert, omdat de aarde magnetisch is, deze deeltjes aan te trekken. Sommige deeltjes komen daarom in onze atmosfeer terecht.

Daar botsen elektrische deeltjes met luchtdeeltjes die in de atmosfeer rondzweven. Door zo’n botsing zenden de luchtdeeltjes licht uit. Er ontstaan gassen. Die gassen geven licht, net zoals het gas in neonverlichting. De verschillende kleuren van het noorderlicht komen door verschillende gassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het groen/blauwe Noorderlicht op 80/120 Km hoogte ontstaat voornamelijk door botsingen met edelgassen die veel gemakkelijker ioniseren als zuurstof en stikstof, bovendien komen de kleurlijnen meer met Argon en Helium overeen dan met zuurstof en stikstof.
Het hoge Noorderlicht waarbij roodtinten overheersen worden veroorzaakt door helium en waterstof, deze lichte gassen dreigen te ontsnappen aan de atmosfeer en bevinden zich in de hoogste lagen van de atmosfeer op 120-200KM hoogte.

Ik erger me wel eens aan de hardnekkige berichten dat zuurstof en stikstof de kleuren veroorzaken, deze gassen hebben een grote dichtheid en komen zo hoog in de atmosfeer nauwelijks meer voor.
Tevens hebben NIET edelgassen veel meer energie nodig om aangeslagen te raken, terwijl helium beneden de 1 KV al aangeslagen wordt en het zeer lichte gas , samen met waterstof WEL in de buitenste atmosfeerlagen wordt aangetroffen.

Zelf werk ik met gaslasers en herken de kleurlijnen van het noorderlicht duidelijk in het spectrum wat helium en neon
weergeven, zo zijn He Ne lasers niet alleen in staat om rood weer te geven (632.8nM) maar geven ze ook oranje , geel groen en zelfs blauwgroene lijnen weer.
Dit zijn exact de kleuren die je in het Noorderlicht ziet.
Stikstof en zuurstof zitten meer in het blauw en UV A gebied, kleuren die je in het noorderlicht niet tegenkomt maar die ook veel hogere ionisatiespanningen vergen, ruim 20X zo hoog als de eerder genoemde edelgasen.
Stikstoflasers (onder zeer lage druk) werken onder de 20KV nauwelijks en ook zuurstof onder lage druk heeft dergelijke spanningen (10-50KV) nodig.
neon onder lage druk geeft al oranje licht bij 60-90 volt.