Is een raket in de ruimte geluidloos aangezien er geen lucht is om te trillen?

Zie titel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jij in een raket in de ruimte zit, en er vliegt een andere raket langs, dan zul je die raket niet horen. Er is namelijk geen lucht om de trillingen van de andere raket naar jou over te brengen.

In die zin is de andere raket voor jou dus geluidloos.

Tenzij die andere raket zo vliegt, dat jij in zijn uitlaatgassen komt. Door die uitlaatgassen heen kan zich namelijk wel geluid voortplanten. In dat geval hoor je die andere raket dus wel.

Je zult ook je eigen raket horen. Tenminste, zolang de motor aanstaat. Het geluid van de motor bereikt dan jouw oren via de structuur van de raket en via de lucht van de cabine waar jij in zit.

Toegevoegd na 2 minuten:

Leuk weetje: in het ISS (het internationale ruimtestation waar "onze" André Kuipers nu wat rondhangt) is het een flinke herrie. Ook als alle raketmotoren van het ISS uitstaan.

De herrie wordt veroorzaakt door alle apparatuur die de ruimtevaarders in leven moet houden. Luchtbehandeling, waterzuivering, noem maar op - alles bij elkaar veel geluid.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrijdag komt ie aan, maar van rondhangen is geen sprake, daar is veel te weinig ruimte voor.

Andere antwoorden (3)

Ja. Omdat er, zoals je al zegt, geen tussenstof (lucht) is om in beweging te brengen, zul je niets horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt. geluid is een trilling dat een medium nodig heeft om zich in voort te planten. aangezien de ruimte ongeveer een vacuum is. is er dus niks om te trillen en zul je in de ruimte niks horen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in de raket zit zul je nog steeds wat horen omdat het metaal waaruit de raket geluiden doorgeeft. Buiten de raket hoor je niks vanwege het vacuüm.