Als er rond de Aarde geen Maan zou bestaan, wat zou dit dan - buiten het eb/vloed verhaal om - voor een invloed op de aarde hebben?

Wat gebeurt er dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

'De maan is, samen met de zon en de draaiing van de aarde, verantwoordelijk voor de getijdenwerking op de aarde. Deze getijdenwerking zorgt ervoor dat de draaisnelheid (rotatie) van de aarde heel langzaam afneemt, per eeuw neemt de gemiddelde daglengte dan ook met ruim 1,5 milliseconde toe. Om deze reden is in 1972 de schrikkelseconde ingevoerd.'

Als de getijdenwerking er niet was zou de aarde dus veel sneller ronddraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

We zouden niet beschikken over maanlicht,maanstenen en vluchte naar de maan. Er waren geen maanzieken meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
best leuk, een hartelijke glimlach
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, ik vergat ook nog te melden dat we nog maar een week van 6 dagen zouden hebben.
Pikdonkere nachten, handig voor inbrekers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan was de aarde al een paar keer flink geraakt door wat er voorbij vliegt,want de maan heeft al aardig wat klappen voor ons opgevangen..dat kan je zien aan de kraters.en dan hadden we misschien niet eens bestaan..maar ja,zeker geen eb en vloed meer.dat is zeker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maan heeft een stabiliserende werking op de stand van de aardas. Zonder maan zou deze onderhevig zijn aan sterkere schommelingen, hetgeen van grote invloed zou zijn op de seizoenen en dus op het klimaat op aarde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn theorieen die zeggen dat we zonder de getijdenkrachten van de maan geen schollentektoniek zouden hebben, dat het binneste van de aarde vast zou zijn en dat de aarde dan net zoals b.v. Mars een dode, geologisch inactieve planeet zou zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over afname van de rotatiesnelheid is al iets gezegd. Maar het speelde ook een rol tijdens het ontstaan van de aarde. De Aarde draaide toen veel sneller om zijn as en de maan stond veel dichterbij. De getijden waren toen ook veel heftiger. De wrijving van het water zorgde ervoor dat de rotatiesnelheid snel afnam. Feitelijk komt dat deels ook door het feit dat er een vloeistof op aarde was.