Dat weten we niet. Het kan zelfs zijn dat we sneller dan het licht gaan. Zonder referentiepunt kunnen we niet spreken over snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt eraf tov van wat. Normaal is het tov de aarde; je fietst 20 km/uur. Maar we bewegen ook tov de zon en ons zonnestelsel tov andere stelsels. Wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is niet te beantwoorden, omdat de ether niet bestaat.

De ether is ooit bedacht toen men ontdekte dat er tussen de zon en ons niets was - een vacuüm dus. Ook ontdekte men dat licht een golf is. Alle golven die op dat moment bekend waren, hadden een medium nodig om zich voort te planten: geluidsgolven hebben lucht nodig, of water, of metaal, of iets anders; watergolven hebben vanzelfsprekend water nodig; een golf in een touw heeft het touw nodig; enzovoort, enzovoort.

Nu had men ineens een golf ontdekt (licht) die zich door een vacuüm kon bewegen om van de zon naar de aarde te komen. Dat kon men zich moeilijk voorstellen, dus de eerste gedachte was dat er toch echt een medium moest zijn. Dat medium moest uitermate ijl zijn, anders zou de aarde erin vastlopen.

Dit medium werd de ether genoemd.

Men is lang op zoek geweest naar die ether. Pas na vele jaren en vele metingen kwam men tot de conclusie dat er geen ether bestond, en dat licht zich echt zonder medium kan voortplanten.

(Uiteindelijk heeft deze speurtocht naar de ether geleid tot de wetten van Maxwell die alle elektromagnetische golven beschrijven. Deze wetten van Maxwell zijn op hun beurt een belangrijke aanzet geweest tot de relativiteitstheorie van Albert Einstein. Maar dat is een heel ander verhaal.)
Cryofiel
12 jaar geleden
De aarde draait om de zon met een snelheid van ongeveer 115 000KM per uur.
Daarom komt een meteorietinslag ook zo hard aan, als die in een rechte lijn naar de zon vliegt en de aarde op zijn pad vind, kruist deze de aarde met bovengenoemde snelheid.

Toegevoegd na 4 uur:
Ten opzichte van andere hemellichamen is snelheid moeilijk aan te geven, uiteindelijk draait de aarde om de zon en waar de zon precies omheen draait is mij niet bekend, voor zover er sprake is van een vaste baan.
Overigens bestaat de ether niet, fotonen hebben geen tussenstof nodig, dit bedenksel heeft men al wel een eeuw verlaten, het is alleen nog niet uit het spraakgebruik verdwenen, zolang men het over etherfrequenties heeft.
Dus is het enige zinvolle antwoord wat ik kan geven dat de aarde om de zon draait met ongeveer de aangegeven snelheid.
Ten opzichte van een vast punt is de omtreksnelheid van de aarde van 1667 KM/h tot 0 KM/h, afhankelijk van waar je woont.(hij draait immers eens per 24 uur om zijn as)
Ondanks de niet geringe snelheid die het grootst is bij de evenaar (en het laagst bij de polen) valt deze in het niet bij de enorme omtreksnelheid die we om de zon heen maken.
Als je de uitstoot van de deeltjes die de zon afstraalt de ether zou noemen (wat een incorrecte naam is) is de eerder genoemde zeer hoge snelheid waar je mogelijk op doelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste schatting van onze snelheid ten opzichte van de rest van de kosmos is te doen door de snelheid te bepalen ten opzichte van de kosmische achtergrondstraling. Gemeten is dat onze lokale groep zich ten opzichte van de kosmische achtergrondstraling beweegt met een snelheid van 627 km/s met een onzekerheid van 22 km/s.

Het gedeelte van de achtergrondstraling waar we naar toe gaan lijkt warmer en het gedeelte dat we verlaten lijkt kouder, door respectievelijk blauw en roodverschuiving.