Is het licht van de maan elders feller als het licht híer niet door het wolkendek komt?

Het zal misschien amper meetbaar zijn, maar ik ben benieuwd! Hier is het nu bewolkt en regenachtig, geen maan te zien. Het licht komt hier dus niet ver. Maar waar het wél helder is, is daar dan 'meer' licht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de aarde aan de maankant geheel bewolkt zou zijn en het zijn wolken die wit zijn, reflecteert de aarde een heel klein beetje maanlicht terug naar de maan waardoor hij een onderdeel van een fractie meer licht zou geven en dus helderder zou zijn.
Er is echter enorm gevoelige meetapparatuur voor noden om dat verschil te kunnen meten.
De fluctuaties in de sterkte van het zonlicht zelf zet beduidend meer zoden aan de dijk, die overklassen de aardreflectie van het maanlicht naar de maan toe vele malen.
Dus in theorie zou dat zo zijn als de zon geen roet in het eten gooit en de hele maankant van de aarde witte bewolking zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat licht wordt opgenomen door de wolken, het wijkt niet uit naar een andere plek, dus ergens anders wordt het niet lichter
12 jaar geleden
Wanneer Uw gordijnen dicht zijn zal de straatverlichting niet feller zijn bij de buren.
Voor hemellichamen of het nu de Maan is of de Zon of Venus ....geldt hetzelfde ; Wanneer het in Amsterdam bewolkt is en in Brussel niet , zal de Maan niet feller schijnen.
Een volle Maan heeft doorgaans 0.1 Lux sterkte licht.
Er zijn wel andere factoren die de sterkte beïnvloeden :zoals de afstand van de Maan tot de Aarde (was onlangs zeer dicht) , bij droge lucht is het licht ook feller door minder water -ijskristallen in de lucht .