Hoe kan de wetenschap zeggen dat het heelal oneindig is? Wat is het bewijs hiervoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kunnen ze niet zeggen maar wat denk je dan? dat er op een op een gegeven moment een muur is ? en wat zal er dan achter die muur zijn? weer een muur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar lees jij dat het heelal oneindig is? Volgens mij is het nog steeds aan het uitdijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een tijdschrift las ik dat ooit;)

Het beste antwoord

Ik denk niet dat er wetenschappers zijn die ooit bewezen zeggen te hebben dat het heelal oneindig is. Ik kan me in elke geval geen artikel herinneren waarin dit beweerd werd.
Wetenschappers werken met de informatie die voorhanden is en proberen daarmee theorieën op te stellen die de natuur kunnen verklaren.
Het heelal is 13,7 miljard jaar oud, dus kunnen wij ook maar 13,7 miljard lichtjaar de ruimte in kijken. Het is zeker dat het heelal groter is. Dat strookt met de waarneming en het gezond verstand. Over de begrenzing van het heelal kunnen we slechts speculeren, en daar zijn wetenschappers zich ten zeerste van bewust. Er is dus nooit een claim gedaan op het oneindig zijn van het heelal.
Je zou kunnen speculeren dat het heelal na de oerknal is gaat uitzetten met een bepaalde snelheid, en het om die reden niet oneindig groot kan zijn, maar hier zijn ook argumenten tegen.
Een andere populaire theorie is dat het heelal in een hogere dimensie rond is, zodat je als je maar lang genoeg dezelfde kant uitreist je op je start-lokatie terugkomt. (Net zoals dat gebeurd wanneer je een rondje om de aarde loopt.)
Geen van deze theorieën is gestoeld op waarnemingen. De grote van het heelal is niet waar te nemen en daarom (op dit moment) geen onderwerp voor de wetenschap om uitspraken over te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar dacht ik ook aan, dat net zoals de wereld het heelal rond loopt waardoor je op gegeven moment op hetzelfde punt terug komt.

Andere antwoorden (4)

Ze hebben er geen bewijs voor, er is op een gegeven moment een kring of iets waar ze niet doorheen kunnen. Dus geen enkel bewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De een denkt dat het oneindig is, de andere denkt van niet. Niemand weet het.

En dat ''bewijs'' van hun heeft te maken met licht, maar dat hebben ze nog helemaal niet hard kunnen maken.

Pas als onze technologiën zo ver zijn kunnen we erachter komen. En geloof me, dat gaat nog heel lang duren ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar hoe kan je ergens achter komen als er niks achter te komen is? ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-.. antwoord geeft geen antwoord op de vraag, maar typt maar wat voor die ene punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@09090989, ik snap je reactie niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je maar wat antwoord voor een +1
De wetenschap kan niet bewijzen dat het heelal oneindig is. Ze hebben geen "einde" gevonden. Daardoor is de algemene aanname dat het heelal geen einde heeft. Ik hoop dat het je zo een beetje helpt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft geen wetenschapper te zijn dat ook al zou er een einde zijn, en dit bijvoorbeeld een muur zou zijn. Er toch weer iets achter die muur moet zitten. enz ...enz

Probleem is alleen dat de logica van de mens oneindig in het dagelijkse leven niet vanzelfsprekend is.