waarom heet vrijdag eigenlijk vrijdag? Het is immers geen vrije dag en ook geen 'vrij'dag, want dan zou het in het engels wel 'make out day heten

en in het Duits zou het dan 'Tag der Liebe' en zo heet het dus niet. Wie o wie weet het antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

De naam vrijdag is afgeleid van Friia's dag, het Germaanse equivalent van de Latijnse benaming Dies Veneris, de dag van Venus, genoemd naar de gelijknamige planeet. Deze planeet ontleende zijn naam aan de gelijknamige godin Venus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Komt van Freya, godin van vruchtbaarheid en liefde van de Germanen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergelijk Donar (Thor) voor donderdag.
Dag is genoemd naar Vrya, een god uit de romeinse tijd dacht ik, heeft dus niets met vrijen of vrije dag te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
vrya is anders geschreven dan het hoort, het moet nl Freya zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het "vrij" en fri, frei in vrijdag, friday, freitag is afgeleid van de noorse godin Freya. Zo komt donderdag bijvoorbeeld ook van de noorse dondergod Thor.
Hier kan je extra info vinden, en ook wikipedia heeft nog e tra interessante info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het komt door de goden,
een van die goden heet Vrija en daat ik vrijdag naar genoemd
en Donar daar donderdag enzovoort..