"Uit koers raken" is overdreven gezegd. Maar theoretisch heb je gelijk, er is een effect, al is het uiterst miniscuul. En het valt volkomen in het niet bij de andere effecten die op de maan werken.

Als jij fietst, en er valt een boomblaadje op je arm, dan heeft dat ook effect op jouw koers. En wel een effect dat miljoenen malen groter is dan het effect van deze inslag op de maan. Hoewel, miljoenen malen groter - misschien moet ik miljarden malen groter zeggen.

Leuke anecdote: ooit heeft een astroloog een rechtszaak aangespannen omdat een ruimtesonde langs Jupiter zou vliegen. De ruimtesonde zou daardoor de baan van Jupiter kunnen veranderen, en daarmee de toekomst van alle leven op aarde.

Ze had duidelijk geen enkel begrip voor verhoudingen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, op de schaal van wat de maan allemaal al eerder heeft geraakt en nog zal raken, is dit amper een muggenbeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel, duidelijk, en correct.
Nee, dat lijkt me niet. Wanneer dat zo zou zijn dan zou dat grote gevolgen hebben voor ons hier op aarde (denk bijvoorbeeld aan getijdestromingen), dus dan zouden we daarvan al wel op de hoogte zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, actie geeft reactie. Ook beweegt de Maan zich al van de Aarde af, dus krijgt ze een extra zetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, heb je ergens gelezen of dat een zetje-mee of een zetje-tegen is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://wetenschap.infonu.nl/ruimtevaart/3329-wat-is-de-maan-en-wat-is-haar-merkbare-invloed.html Ook heb ik van horen zeggen, dat de afgelopen zonsverduistering de allerlaatste "volledige" zonsverduistering was die vanuit Nederland te zien is. *DenkT dat 'gelezen' in Rotaluclac's reactie Humor is?!*
Leuke vraag, theoretisch wel ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De KANS dat een genomen penalty uit de koers gaat omdat er onderweg een vliegje op gaat zitten is duizenden malen groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof een vlieg op een bal kan gaan zetten die zo hard gaat. Ik denk eerder dat de vlieg aangevlogen zal worden door de vliegende bal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom is het ook een aardig technisch hoogstandje:) Vergelijk de omvang en snelheid vd maan maar eens met een hier op aarde stilstaande raket....
Nee, maar er zijn wel zeer ernstige gevolgen denkbaar.
Het bombarderen van de maan is een rechtstreekse provocatie van de kant van de NASA van de maanbewoners, die waarschijnlijk zeer, zeer boos zullen zijn.
AWM
14 jaar geleden
Er wordt verondersteld dat de maan al eerder uit koers is geraakt (het zou de buitenste planeet zijn geweest: Minerva). Het zou dus theoretisch kunnen dat de maan door de inslag ietsjes uit koers is geraakt. Wanneer de kracht te klein was, dan zal in de loop van tijd de baan weer in zijn oude vorm terug gaan (ik heb het hier over nano-en kleinere afwijking overigens). Het zou kunnen dat er meer inslagen volgen en deze inslag de volgenden helpt om van nano- of kleinere afwijking naar centimeters te gaan...waarna mogelijk naar meters en of decimeters...Al met al, zal het in praktijk niet zo'n vaart lopen.

Even nog niet meegenomen de richting waaruit de inslag kwam: gaat deze met de draaiing om de aarde mee, dan kan het zijn dat we dit pas over een paar uur of dagen merken. Was deze tegen de richting in, zal het hooguit een vertraging teweeg kunnen brengen. Kwam hij van de 'zijkant' , kan de maan ietsjes dichterbij zijn gekomen (maar zal uiteindelijk door grotere krachten weer terug worden geschoven). En kwam hij van boven, dan kan het zijn dat de komende jaren de maan steeds een stukje vertikaal verschuift aan de horizon (dit kan effecten hebben op scheepvaart, menselijk gedrag en fotografie sessies).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag kan ook worden beantwoord met de opmerking dat de aarde uit koers raakt omdat er een lancering plaatsvindt. Ok, het effect is een beetje minder op aarde dan op de maan, maar in theorie is het allebei waar.