Is een space lift mogelijk?

Is het mogelijk om een lift te bouwen vanaf de aarde naar de ruimte? Het zou een hoop brandstof en geld besparen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kost veel te veel geld om zo'n liftschacht te bouwen van de aarde naar de ruimte. Bovendien is er niet eens zoveel materiaal beschikbaar om zo een lift te maken. En om die lift te laten bewegen heb je ook brandstof nodig. Dus zoveel bespaart het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze hebben de ideeen klaar liggen. met een kabellift.
er zijn alleen een paar problemen.
zoals de voortbeweging van de lift. als dat op brandstof moet, dan is dat te duur. (men zit daarom aan centrifugale krachten te denken) en nog een probleem is het materiaal van de kabel. er is nog geen materiaal gevonden/gemaakt wat sterk genoeg is voor die lengte. het moet namelijk nogal wat krachten doorstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel. Arthur Clarke heeft het al precies beschreven.
In theorie is het mogelijk, dus in de praktijk moet het ook kunnen. Hij is er echter nog niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Met de huidige technologie is een space elevator mogelijk. Het kost zo'n 600 miljard euro om het ding te bouwen en de bouw zal zo'n 7 jaar in beslag nemen. De kosten om iets de ruimte in te krijgen wordt dan 100 euro per kilo*.

* exclusief administratiekosten