Kan een zwart gat te zwaar worden?

Toegevoegd na 16 uur:
Zo zwaar dat hij ontaard in een Big Bang

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Te zwaar waarvoor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het kunnen dat een zwart gat "te" zwaar kan worden en dat die gebeurtenis een event genereert dat wij Big Bang zijn gaan noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herhaal ik de vraag van cryo: te zwaar waarvoor? Te zwaar om in z'n huidige vorm te blijven bestaan neem ik aan dat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zwaar dat hij ontaard in een Big Bang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou die dan "ontaarden" in een big bang? Dat slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee precies. Beetje vreemde vraag. Net zoiets als vragen: kan een zwart gat zo zwaar worden dat hij verandert in een roze olifant? Het zou zomaar kunnen, maar er bestaan geen wetenschappelijke theorieën over.

Antwoorden (3)

Hij doet niet anders. Trekt alle massa eromheen naar zich toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahh, te zwaar, verkeerd gelezen.
Geloof dat het niet duidelijk is wat er dan gaat gebeuren.
In het centrum van elk sterrenstelsel staat wel een superzwaar zwart gat van miljoenen sterrenmassa's.
Kan verder geen kwaad, lijkt me :)

Of zoiets tot een soort big-bang uit zou kunnen groeien...
Dat weet vast niemand. Maar het lijkt me niet, big-bang was van een andere orde van grootte. Stel dat een heel zwaar zwart gat 100 miljoen sterrenmassa's bevat, dan is dat nog maar 1/000 van de massa van een heel sterrenstelsel (dark matter even buiten beschouwing gelaten). Stel dat er 100 miljard stelsels zijn, stel dat de meeste materie/antimaterie elkaar in de eerste seconde van het heelal hebben vernietigd... dan zou de big-bang al minstens 10^22 meer "massa" hebben gehad dan een superzwaar zwart gat.

Toegevoegd na 21 minuten:
In verhouding... 10^22 is zowat gelijk aan de massa van een mens ten opzichte van de massa van de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1/000 uh oh http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSajhDIS-dgGRtNgthtbkcOCekroP25-UZUeCNP0Dq-eN3NdXwCwurhrzzGSQ :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jajaja... 1/1000 :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...wel heeeel toepasselijk plaatje :) ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste Robjuh. Die 100 miljoen sterrenmassa's van jou zijn wel een beetje een understatement. zie wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Supermassive_black_hole "As of November 2008[update], the binary pair in OJ 287, 3.5 billion light years away, contains the most massive black hole known, with a mass estimated at 18 billion solar masses." Dus 18 miljard sterrenmassa's is niet te zwaar. Reken maar dat we nog zwaardere gaten gaan vinden. De vraag blijft dus, kan een zwart gat "te" zwaar worden, kan een singulariteit ontaarden in een big bang?
Volgens de huidige theorieën zijn er geen grenzen aan de massa van een zwart gat, itt tot een ster. Dus je vraag blijft onbeantwoord, tot er een nieuwe theorie is, of de bigbang inderdaad plaats vindt (want dan zullen we het mogelijk niet overleven :P)