Waarom is niet elke volle maan een maansverduistering?

De aarde komt iedere maand bij volle maan tussen de maan en de zon te staan, maar blijkbaar komt de maan niet altijd in de schaduw van de aarde. Hoe komt dat precies?

Graag een beetje simpel uitgelegd, de wikipedia-uitleg is voor mij niet helemaal helder.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik bedoel ook: wat zijn de verschillen tussen de stand van de hemellichamen bij een 'normale' volle maan en een maansverduistering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Omdat het vlak van de maan om de aarde een kleine hoek maakt ten opzichte van het vlak van de aarde om de zon zal de maan niet altijd door de schaduwkegel van de aarde passeren.
Meestal gaat hij net bovenlangs of onderlangs, alleen af en toe precies door de schaduw heen.
Om dezelfde reden is er ook niet bij elke nieuwe maan een zonsverduistering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit bedoelde ik.

Andere antwoorden (4)

Het gebeurt zeer zelden dat de aarde, de zon en de maan in één exact rechte lijn staan. In dat geval staat de aarde recht tussen de zon en de maan, waardoor de schaduw van de aarde op de maan valt. Bij gewone volle manen bevindt de aarde zich niet voor de maan (maar wel tussen de maan en de zon), waardoor al het zonlicht de maan bereikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem met gestrekte arm een tennisbal in je hand. Ga voor een sterke lamp staan met het licht in je rug. De bal zit in de schaduw: maansverduistering. Draai je arm iets opzij, zodat de bal in het licht komt. Je ziet nog steeds de hele bal: volle maan.
Draai een kwartslag zodat de bal van opzij wordt belicht: Halve maan.
etc.

Bij volle maan schijnt de zon dus langs de aarde op de maan en is de helft die naar de aarde is gekeerd helemaal verlicht. Een enkele keer komt de aarde precies tussen zon en maan, dat is de maansverduistering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien helpt dit plaatje. Er is alleen een maansverduistering als de maan door de zg kernschaduw gaat. Dit is zwart in het plaatje. Dat is een hele smalle bundel, als de baan van de maan iets afwijkt gaat hij door het grijze gedeelte en dan zien wij hem gewoon als verlicht.

De grijze schaduw heet de bijschaduw, dan is de maan iets minder verlicht maar dat verschil is voor ons niet/nauwelijks te zien
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Je hebt gelijk dat er veel meer zons en maansverduisteringen zouden zijn als de zon, maan en aarde in 1 vlak zouden draaien. De omloopbaan van de maan maakt een hoek van 20 graden of daaromtrend met het vlak bepaald door de omloopbaan van de aarde. Alleen op het moment dat de maan op de snijlijn van deze vlakken staat en ook nog op de lijn aarde - zon treden zons- en maansverduisteringen op.