Hoe kan het dat hele melkwegstelsels in botsing met elkaar kunnen komen?

Gezien de uitdijing van het heelal verwijderen alle objecten zich van elkaar af. Wat veroorzaakt dan de 'koersafwijking' van een melkwegstelsel?

http://sm3a.gsfc.nasa.gov/art/highlights/9734aw.jpg

12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Je zou kunnen zeggen dat dat komt doordat de Hubbleconstante een erg kleine waarde heeft.

De Hubbleconstante geeft aan hoe snel het heelal uitdijt. De waarde van de Hubbleconstante bedraagt ongeveer 0,0000000000000000023 km/s per kilometer. Dat betekent dat een voorwerp dat zich op 1 km afstand bevindt, zich met 0,0000000000000000023 km/s van ons af beweegt. Een voorwerp dat zich op 2 km afstand bevindt, beweegt zich twee keer zo snel van ons af, enzovoort.

Tenminste, dit geldt als je ALLEEN kijkt naar de beweging ten gevolge van het uitdijen van het heelal.

De supermarkt waar ik meestal naartoe ga, bevindt zich op 1 km afstand van mijn huis. Die supermarkt zou dus met 0,0000000000000000023 km/s van mij af bewegen. Maar dat is niet relevant, want de kracht van mijn voeten op de pedalen van mijn fiets is ruimschoots voldoende om die wegvluchtende supermarkt toch in te halen.

Hetzelfde geldt voor melkwegstelsels die relatief dicht bij elkaar zijn. Zoals bijvoorbeeld Andromeda en ons eigen melkwegstelsel - daartussen zitten slechts 25000000000000 km. Daardoor zou Andromeda zich met 5,7 cm/s van ons af bewegen, als je ALLEEN kijkt naar de beweging ten gevolge van de uitdijing van het heelal.

De massa's van ons melkwegstelsel en Andromeda, en de relatief geringe onderlinge afstand, zorgen ervoor dat Andromeda ten gevolge van de zwaartekracht naar ons toevalt - en wel met een snelheid die veel *groter* is dan die schamele 5,7 cm/s van de uitdijing, namelijk ruim 100 km/s.

Netto valt Andromeda dus naar ons toe - of wij naar Andromeda, dat komt op hetzelfde neer. Over 4,5 miljard jaar zullen we waarschijnlijk botsen.

--

Om terug te komen op je vraag: melkwegstelsels kunnen dus botsen wanneer ze dicht genoeg bij elkaar staan. Dan wint de aantrekking door de onderlinge zwaartekracht het van de uitdijing van het heelal.

Bij melkwegstelsels die verder van elkaar staan, wint de uitdijing het juist van de zwaartekracht. Die melkwegstelsels zullen zich alsmaar verder van elkaar verwijderen, ze zullen dus nooit botsen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie verklaring, weer wat geleerd! +
ronaldP
12 jaar geleden
Mooi duidelijk antwoord!
Alles wordt netjes in perspectief gezet.

Andere antwoorden (4)

Zie het heelal als een kamer die steeds groter wordt, en melkwegstelsels als 2 mannen die naast elkaar staan en steeds dikker worden. Hun positie blijft hetzelfde, maar ze groeien wel naar elkaar toe en komen in botsing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bullshit dus
Alles in het heelal heeft een bepaalde massa. Alles met een massa heeft een aantrekkingskracht (zwaartekracht) door deze aantrekkingskracht kunnen hele melkwegen van hun koers afraken en gaan botsen.

Stel je voor: twee melkwegen, de één met een grotere massa dan de ander, komen steeds dichterbij elkaar. Hoe dichter de twee bij elkaar komen, hoe sterker de aantrekkingskracht wordt. De melkweg met de grotere massa heeft een sterkere aantrekkingskracht dan de kleinere melkweg, dus die laatste zal sneller richting de grotere gaan dan andersom.

Ik laat het aan de natuurkundigen over om eventueel een betere uitleg te geven, maar zo heb ik het begrepen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ter toevoeging: de snelheid waarmee het heelal uitdijt, gaat in dit soort gevallen minder snel dan de snelheid waarmee de melkwegen botsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is maar één constante in het heelal en dat is zwaartekracht. Alles trekt elkaar aan, circuleert en slingert. Op kleine schaal botsen kometen op planeten en op veel grotere schaal is dat niet anders.

Groter nog dan alleen melkwegstelsels, want melkweg- of sterrenstelsels zijn weer gegroepeerd in clusters en ook daar gaat het mis.

Op dit moment is er een botsing tussen clusters van sterrenstelsels aan de gang, ergens zo'n 2400 miljoen lichtjaar hier vandaan! Er komen schokgolven vrij ontstaan die honderd keer zo groot zijn als onze melkweg!
Deze botsing is overigens geen kortstondige knal maar is een proces dat een miljard jaar duurt!
Allemaal getallen die nauwelijks te bevatten zijn.

Een interessant artikel hierover stond vorig jaar september in de krant. De ontdekking was voor een belangrijk deel te danken aan de Sterrewacht Leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andromeda en ons melkwegstelsel zullen over zeg 2,5 miljard jaar ook met elkaar in botsing komen......
Onze afstand in relatie met de massa maakt dat de onze onderlinge aantrekkingskracht groter is dan de uitdijingssnleheid van het heelal................