Bij de laatste lancering van de Discovery Spaceshuttle wordt gezegt 'Discovery go at throttle up'. Wat wordt hiermee bedoeld? En wat is de oorsprong?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een link naar het filmpje, waarin dat gezegd wordt. Klinkt gewoon als zo'n uitspraak die alleen in een bepaalde sector of zelfs op een bepaald bedrijf rondzwerft. Betekent waarschijnlijk gewoon dat ze flink "gas" moeten geven, oftewel de raket volledig laten ontbranden.

Het beste antwoord

J0ve geeft een goede uitleg wat het betekent, en het is gewoon een standaard item op de checklist.

Maar wanneer en waarom wordt dit commando gegeven?

Bij een lancering gaat niet zoals veel mensen denken gelijk vanaf het begin het “gas” er gedurende de hele klim er volop op. Bij het opstijgen worden anders door de door een combinatie van hoge snelheid en de dichtheid van de atmosfeer te grote krachten op het toestel uitgeoefend.

Kort na het begin van het opstijgen wordt er daarom gas terug genomen. Als op een hoogte van ongeveer 35 km de lucht voldoende ijl is, kan er wel voluit “gas” worden gegeven zonder dat de krachten zo groot worden dat het toestel het begeeft.

Dat is het moment waarop het commando “throttle up” wordt gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bemanning van de spaceshuttle en het personeel van de lanceerbasis en het mission control centre hebben een hele checklist voor zo'n lancering.

Op een gegeven moment ben je aangekomen bij het puntje "throttle up", wat vanzelfsprekend betekent dat het gaspedaal of het equivalent daarvan mag worden ingetrapt.

"go at" betekent in dit geval vrij vertaald: "ga je gang wat betreft het puntje:". Oftewel: ga je gang wat betreft het intrappen van het gaspedaal!