Geen ozonlaag, geen andere filters / luchtlagen die het directe zonlicht tegenhouden zorgen voor extreem hoge temperaturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de aarde heb je buffers, zoals lucht, waar het tijd kost om het op te warmen. Op de maan is zo weinig lucht, dat al het licht dat door het maanoppervlak wordt geabsorbeerd direct in warmte wordt omgezet. Daarna kan de aarde zijn warmte niet kwijt aan de lucht (zoals op aarde).

Toegevoegd na 55 seconden:
Ik bedoel: Daarna kan het maanoppervlak zijn warmte ook niet kwijt aan de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
•De maximale temperatuur die een voorwerp kan bereiken hangt af van de hoeveelheid energie dat het ontvangt, en de mate waarop het beschenen oppervlak meteen weer terugkaatst. De energie zelf verhit het voorwerp niet.

•De maximaal haalbare temperatuur op de Maan = 123 graden Celsius (123º C).

•Er zijn temperaturen van rond de 120° C op de Maan waargenomen.

•Was de Maan echt pikzwart waardoor het alle zonnestraling zou absorberen, zou het er nog veel heter aan toe gaan.

•Meerdere factoren hebben zo hun invloed:
-Wanneer staat de Maan het dichtst bij de Zon.
-Is de invloed van de atmosfeer verwaarloosbaar.
-Is er voldoende tijd om de temperatuur in zijn volle evenwicht te laten komen.
-De Maan draait véél langzamer dan de Aarde, vandaar dat haar temperatuur zo hoog kan worden.
-Zelfs een ravijn kan door zijn licht-weerkaatsing zeer plaatselijk de temperatuur ophogen.

Heel interessante vraag!