hoe warm is het op de maan aan de kant van de maan die naar de aarde gericht staat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De kant van de maan die naar de aarde gericht staat wordt afwisselend door de zon beschenen en dan weer niet. Als de zon schijnt dan kan het er maximaal 107 graden Celsius worden. Als ie niet schijnt - 153 graden Celsius.
escape
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies. Dus bij volle maan is de naar de aarde gerichte kant +107 °C, bij nieuwe maan is diezelfde kant  --153 °C.
escape
12 jaar geleden
Nou is het een beetje moeilijk om te zeggen "Hoe warm is het". Op aarde meten we de luchttemperatuur in de schaduw. Aangezien er geen lucht is op de maan zul je de temperatuur van het oppervlak moeten meten.

Andere antwoorden (1)

Qua temperatuur op de maan is er geen verschil tussen de kant van de maan die naar de aarde staat gericht en de achterzijde. Bij volle maan wordt de hele "voorkant" door de zon beschenen, bij nieuwe maan juist de hele achterkant, etc.

Voor de precieze temperaturen: zie het antwoord van escape.