Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat wij sterren zien die er eigenlijk al niet meer zijn?

Ik hoor wel eens dat wij op aarde sterren kunnen zien, die er eigenlijk niet meer zijn. Maar nu vraag ik mij af hoe dit kan? Ik heb wel gegoogled, maar ik kon alleen linken vinden die zeggen dat het zo is, maar niet precies uitleggen waaróm. Of als sommige dat deden dan snapte ik het niet...

Kan iemand mij dat duidelijk uitleggen? Graag 'Jip en Janneke taal' want ik heb echt helemaal NIKS geen verstand van sterren of het heelal etc. Ik weet dat sterren gasbollen zijn, en daar houdt mijn kennis op ;-) Hoe dat precies zit met die gasbollen en waarom wij ze überhaupt kunnen zien (waarom ze 'licht' geven), geen idee...

Ook sites met makkelijke informatie over sterren voor een leek zijn welkom (ook sites die voor kinderen zijn bedoeld hoor! Zolang ze maar informatief zijn ;-))

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Heel makkelijk gezegd, de sterren die je ziet dat zijn gewoon zonnen, net zoals onze zon. En zo'n ster, net zoals onze zon, bestaat uit een enorme hoeveelheid gas, en dat gas verbrandt ie. Daar komt zo ontzettend veel energie bij vrij dat het licht geeft, en daarom zien wij sterren.

De sterren die je s'avonds aan de hemel ziet staan zo verschrikkelijk ver weg dat ze inderdaad al weg kunnen zijn. Dat komt omdat het licht moet reizen, vanaf de ster die je ziet naar jouw oog toe. Het licht reist met ongeveer 300.000km per seconde, dat is enorm snel.

Ter vergelijking: als jij in je auto 100km per UUR rijd, dan rijd je 27 METER per seconde. Het licht gaat dus 11000000 keer sneller dan jij in je auto met 100km per uur.