Hoe kan het dat wij sterren zien die er eigenlijk al niet meer zijn?

Ik hoor wel eens dat wij op aarde sterren kunnen zien, die er eigenlijk niet meer zijn. Maar nu vraag ik mij af hoe dit kan? Ik heb wel gegoogled, maar ik kon alleen linken vinden die zeggen dat het zo is, maar niet precies uitleggen waaróm. Of als sommige dat deden dan snapte ik het niet...

Kan iemand mij dat duidelijk uitleggen? Graag 'Jip en Janneke taal' want ik heb echt helemaal NIKS geen verstand van sterren of het heelal etc. Ik weet dat sterren gasbollen zijn, en daar houdt mijn kennis op ;-) Hoe dat precies zit met die gasbollen en waarom wij ze überhaupt kunnen zien (waarom ze 'licht' geven), geen idee...

Ook sites met makkelijke informatie over sterren voor een leek zijn welkom (ook sites die voor kinderen zijn bedoeld hoor! Zolang ze maar informatief zijn ;-))

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Heel makkelijk gezegd, de sterren die je ziet dat zijn gewoon zonnen, net zoals onze zon. En zo'n ster, net zoals onze zon, bestaat uit een enorme hoeveelheid gas, en dat gas verbrandt ie. Daar komt zo ontzettend veel energie bij vrij dat het licht geeft, en daarom zien wij sterren.

De sterren die je s'avonds aan de hemel ziet staan zo verschrikkelijk ver weg dat ze inderdaad al weg kunnen zijn. Dat komt omdat het licht moet reizen, vanaf de ster die je ziet naar jouw oog toe. Het licht reist met ongeveer 300.000km per seconde, dat is enorm snel.

Ter vergelijking: als jij in je auto 100km per UUR rijd, dan rijd je 27 METER per seconde. Het licht gaat dus 11000000 keer sneller dan jij in je auto met 100km per uur.

Nou weer terug naar die ster. Je weet nu dat het licht er dus 1 seconde over doet om 300.000 km af te leggen. Als ik dus 600.000km van jou af ga staan en ik schijn naar jou met een zaklamp, dan duurt het 2 seconde voordat jij mij ziet. Nu die ster staat zo verschrikkelijk ver weg dat het jaren duurt voordat je het licht van die ster ziet. Daarom spreken ze ook wel van lichtjaren. ( een lichtjaar is een jaar dat het licht er over doet om met zijn snelheid van punt A naar punt B te gaan.)

Dus als jij naar een ster kijkt kan die al 50 jaar weg zijn, dat zien wij niet omdat het licht nog onderweg is hiernaartoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super duidelijk! Dankjewel!
Alleen snap ik een dingetje nog niet...Hoe kan het dat dat licht voor bestaat, terwijl de bron al weg is? Stel in dat voorbeeld met die gigantische zaklamp...Als jij die uit doet, gaat toch in 1 keer het licht weg? Of duurt het dan ook twee seconde nadat je hem uit hebt gedaan, voor het licht weg is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergelijk het met een kraan. Stel jij spuit iemand nat van 10 hoog naar beneden. Als jij de kraan uit draait, is er nog steeds water onderweg. Dat water verdwijnt niet ineens. Idem voor het licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die voorstelling is heelmoeilijk te maken omdat licht altijd is in ons leven. De afstanden binnen onze beleving zijn niet groot. Maar je moet het licht zien als een medium. Als jij in de auto stapt om naar de supermarkt te rijden, dan kost dat tijd. Hetzelfde met licht, het moet reizen. Om het nog duidelijker te maken hier een vergelijking. Als het onweert buiten dan zie jemeestal eerst het licht en daarna hoor je een klap. Daar kan best 3 of 5 of misschien wel 10 seconde tussen zitten. In werkelijkheid is de lichtflits tegelijk met de klap. Maar omdat het zo ver weg is zie je het licht eerder dan het geluid. Waarom? Omdat het licht met 300.000km per seconde reist en geluid met maar 333 meter per seconde. Het licht is dus vele malen sneller bij jou dan het geluid. Als er dus 1000 meter bij jou vandaan een bliksem inslag is dan zie je het licht meteen maar het geluid doet er 3 seconde over. En nu die ster, die staat zover weg dat het licht nu zolang moet reizen naar jou toe. Kan je nagaan hoelang het geluid erover doet ;). Maar licht moet je dus gewoon zien als een medium wat ook moet reizen. Alleen omdat de afstanden hier op aarde zo klein zijn voor het licht merken we niets van die reistijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super, heel duidelijk uitgelegd! Ook met die voorbeelden er bij, zowel in je antwoord als in de reacties.
Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Heel simpel uitgelegd: Stel, een ster staat op 10 lichtjaar afstand van ons af. Dat is de afstand dat licht aflegt in 10 jaar tijd. Als een ster daar nu ophoudt te bestaan, dan duurt het 10 jaar voor het laatste lichtstraaltje bij ons is. Omdat het licht er dus 10 jaar over doet om bij ons te komen.