wat is zwarte materie ?

ik heb gehoord dat je het niet kan zien en dat het invloedt heeft op zwaarte kracht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al prima Antwoorden ! Je bedoelde geen zwarte gaten ? Want die zijn door Einstein in de relatievie tijds theorie al veronderstelt ,maar nu al bijna aan getoond ,anti materie .idem .,donkere materie wordt als mogelijke oorzaak van niet op andere manier teverklaren gedragingen van verre stelsels ,maar vooral om het uitdijen vh heelal en daar de gedragingen van teverklaren . Het blijft spannend daar buiten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van zwarte materie heb ik nooit gehoord. Wel over 'donkere materie'. Ik neem aan, dat je dat bedoelt.

Antwoorden (6)

Wat zwarte materie is, is op dit moment onbekend en is alleen (een sterk) vermoeden daar het heelal steeds sneller uitdijdt. Zoek maar eens op google op zwarte of donkere materie je zult dan zeer veel informatie vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij hebt het over donkere energie dit is een theorie die zegt dat de ruimte erdoor steeds sneller uitdijt. donkere materie is iets anders (wat het doet kunt je wel lezen in de antwoorden hieronder)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de link en herstel je min svp
Aan de hand van aardse wetten zoals zwaartekracht en natuurkunde (relativiteitstheorie) is bepaald dat deze wetten niet voldoende zijn om invloed uit te oefenen op sterren om deze in hun baan te houden terwijl dit toch het geval is. Dit wordt toegeschreven aan de zwarte materie, ook wel donkere materie genoemd. Het heet zo omdat het niet waar te nemen is. Verondersteld wordt dat dit vele groter is dan wat we momenteel waarnemen in de ruimte.

Ik zeg ook aardse wetten, deze zijn hier onomstreden, maar wie zegt dat in de ruimte dezelfde wetten gelden? Da's de hamvraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we aannemen dat de werking van zwaartekracht werkt zoals we dat hebben gemeten, dan kan de samenhang van sterren in een sterrenstelsel niet verklaard worden; er is eenvoudigweg te weinig materie!

Door aan te nemen dat er deeltjes / materie is dat we niet waar kunnen nemen kan het plaatje wel kloppend gemaakt worden. Indirect is zijn er meer aanwijzingen dat er zwarte materie bestaat hoor, het is niet alleen maar 'omdat onze theorieën anders niet meer kloppen'.

Zwarte materie is dus materie die niet kan worden waargenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je naar sterrenstelsels kijkt dan is er veel te weinig zwaartekracht dan er nodig is om het sterrenstelsel bij elkaar te houden zegt de natuurkunde. Dus hebben de wetenschappers besloten dat er een grote kans is dat er zwarte materie bestaat. het heelal zou uit 22% donkere materie bestaan. dit is een bekende theorie. Er is ook een theorie die de beste "concurrent" is van de donkere materie theorie. deze zegt dat donkere materie onzin is en dat alle missende zwaartekracht afkomstig is van extreem zware zwarte gaten, quarksterren, preonsterren of allemaal van dit soort extreem zware hemellichamen.

Toegevoegd na 2 minuten:
het word trouwens donkere materie genoemd en het is niet waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men veronderstelt dat er verschillende soorten donkere materie kunnen zijn:

Baryonische donkere materie (baryonic dark matter). Dit zijn dezelfde deeltjes die ook elders voorkomen (in het bijzonder protonen en neutronen, die beiden baryonen zijn, vandaar de naam), maar op plaatsen die ervoor zorgen dat het niet, zoals de gewone sterren en gaswolken, zichtbaar is. Te denken valt aan planeten, bruine dwergen en zwarte gaten.

Koude donkere materie (cold dark matter), ook wel WIMPs genoemd (voor Weakly Interacting Massive Particles). Dit bestaat uit nog onbekende deeltjes die massa hebben, maar geen lading, en ook niet onderhevig zijn aan de sterke kernkracht. Ze interageren dus alleen via de zwaartekracht en eventueel de zwakke kernkracht of nog onbekende krachten die 'gewone' materie niet voelt. In de loop der jaren zijn heel wat kandidaten voorgesteld; momenteel gelden de deeltjes die door de theorie van de supersymmetrie worden voorspeld (of althans de lichtste en daarom stabiele daarvan, vermoedelijk het neutralino) als de meest vooraanstaande kandidaat.

Hete donkere materie (hot dark matter) verschilt daarin van koude donkere materie, dat de afzonderlijke deeltjes zeer licht zijn. Ze bewegen zich daardoor met een snelheid die dicht tegen de lichtsnelheid aanligt. Een voor de hand liggende kandidaat is hier het neutrino, dat, als het massa zou hebben (wat nog niet definitief is aangetoond, maar wel zeer waarschijnlijk lijkt), precies aan de voorwaarden voor hete donkere materie zou voldoen. Er worden echter ook wel andere kandidaten genoemd, zoals het axion.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets wat niet bestaat. Feit!

Zoek bijv. Nassim Haramein. Grote spreker die ze hele leven heeft toegeweid aan physics.