wat is het verschil tussen een rode ster en een blauwe ster ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je een rode reus, of rode dwerg? Sterren kun je niet onderscheiden op kleur maar op grootte en wat er "verbrandt" in de kern.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil, Kloos, is de kleur..... maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt....
Dus wat bedoel je wel?

Antwoorden (4)

Algol is een dubbelster. Deze dubbelster bestaat uit een kleine heldere blauwe ster en een grotere rode ster. Die rode ster is weliswaar groter, maar toch veel zwakker dan de blauwe ster. Dat komt doordat de temperatuur aan het oppervlak van een rode ster veel lager is dan die van een blauwe ster. Hierdoor straalt een rode ster veel minder licht uit dan een blauwe ster.

Beide sterren draaien om elkaar heen. Hierbij bedekken ze elkaar regelmatig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een antwoord op een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke dan? En hoe weet je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp heeft het met afstand en snelheid te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee; dat is roodverschuiving. De eigenlijke kleur van een ster vertelt iets over de temperatuur.
Een Rode ster brand niet meer zo hard en straalt dus minder licht uit. Een Blauwe ster brand juist erg hard en geeft veel meer licht.

Je kunt dit vergelijken met een gasvlammetje bij scheikunde. Als je de vlam weinig zuurstof geeft brand hij veel "kouder" en geeft hij een geel/rode vlam net als bij een kaarsje. Geef je diezelfde vlam veel zuurstof begint hij veel heter te worden en brandt hij blauw, net als bij een gasbrander.

Meestal is een rode ster ouder dan de blauwe. Omdat de brandstof 'op' raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil is de intensiteit waar hij brand dus energie uitstraalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blauwe sterren zijn een stuk heter. Kleine rode sterren branden traag en ontzettend lang (ze zijn overigens vuir uit in de meerderheid maar zijn zo zwak dat je de meeste niet met het blote oog kan zien). Blauwe sterren hebben maar een korte (nou ja... naar sterren maatstaven) levensduur. Soms zelfs maar enkele tientallen miljoenen jaren (vergeleken met zo'n 10 miljard voor onze zon als rode reus verder gaat)

De rode reuzen branden ook niet eens meer op waterstof maar op helium en zijn in een vroeger stadium veel kleiner geweest.

Blauwe sterren zijn zware sterren. Van de starren die in hun waterstof fase zitten zijn het ze zwaarste en de grootste (gemiddeld 3,2 zonmassa's en 2,5 keer de straal). Ook de oppervlakte temperatuur is hoger: 7,5 tot 10 duizend graden Kelvin (tov 5,7 voor de zon).

Van rood naar oranje naar geel/wit (genoemd naar onze zon maar hoewel wij de zon als geel zien is de zon wit) naar blauw worden sterren steeds zwaarder en heter. En hoe heter ze zijn hoe intensiever ze branden en hoe korter ze leven.