In principe zijn materie en energie hetzelfde. Dan kan materie uit energie ontstaan. Je begint met heel veel energie, die dan wordt omgezet in een beetje materie. Hoeveel, wordt gegeven door de beroemde formule van Einstein:

        E = mc²

Dat betekent: om een hoeveelheid materie m te maken, heb je een hoeveelheid energie E nodig die gelijk is aan de gewenste hoeveelheid m, maal het kwadraat van de lichtsnelheid. Die lichtsnelheid is ongeveer 300000000 meter per seconde.

Er is echter een andere formule. Dat is de onzekerheidsrelatie van Heisenberg. Die geldt ook voor tijd en energie.

Normaal gesproken is de hoeveelheid energie constant (waarbij we materie voor het gemak ook als energie beschouwen, volgens bovenstaande formule). Er kan geen energie uit het niets ontstaan, en er kan geen energie in het niets verdwijnen.

De onzekerheidsrelatie van Heisenberg betekent dat de constantheid van de hoeveelheid energie kan worden "geschonden", zoals dat heet. Voor heel korte tijd mag van de constantheid van de hoeveelheid energie worden afgeweken. Hoe korter de tijd, hoe groter de afwijking mag zijn.

Dus: voor een heel korte tijd mag er energie, en dus materie, uit het niets ontstaan. Voorwaarde is dat deze energie (of materie) na die korte tijd weer in het niets verdwijnt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op kwantum-mechanische schalen zou je gelijk kunnen hebben. Echter, daar de kwantum-mechanische vergelijkingen op macroscopishe tijds-niveau's dezelfde antwoorden als de klassieke mechanica moeten opleveren, gaat het uiteindelijk nergens over. Behoud van energie en massa blijft gelden...
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt, dit geldt inderdaad alleen op quantumniveau. Op macroniveau is de hoeveelheid massa zo groot, dat de tijd dat die massa "zomaar" mag bestaan, kleiner zou worden dan de Planck-tijd. Zou je een waarneembaar lange tijd willen, dan zou de hoeveelheid massa die "zomaar" mag bestaan, kleiner zijn dan de massa van een extreem langgolvig foton.

Andere antwoorden (8)

Materie ontstaat niet uit het niets. (tenzij oerknal/god).

E=MC2

Oftewel, massa kan ontstaan uit energie, en massa kan weer verdwijnen in Energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik heb tot nu toe alleen maar massa in energie zien veranderen, nooit andersom :(
Dat komt uit de Big Bang... En waar die vandaan kwam, uit het niets...

Dus kwam materie uit het niets... Schepping zou dan toch waar kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De big bang is een verzinsel, die heeft nooit plaatsgevonden. Wat de westerse wetenschap bedenkt is per definitie niet waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de oosterse bedenksels wel?
Het is een verharding van energie. En er zijn "tovenaars" die het kunnen materialiseren. Zoals sai baba, hoewel daar soms aan getwijfeld wordt door sceptici.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Hahaha, Sai Baba... Leuk! Enig idee *waarom* de skeptici daaraan twijfelen? Ze twijfelen namelijk niet zomaar... Durf je dat ook te noemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sceptici twijfelen per definitie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons mannetje kent geen twijfels.
Het antwoord is paradoxaal genoeg: "JA"
In vacuum ontstaan en verdwijnen spontaan deeltjes.
Check deze vraag, en met name het gekozen beste antwoord:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is allemaal een droom dus er is ook geen materie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu weten we waarom er pruts voor jouw naam staat.
Dit was aan de orde bij ngc afgelopen woensdag avond.Een astronomisch theoreticus Higgens stelde dat een naar hem vernoemd krachten veld de atomen de quarqs en elektronen "massa " gaf. Ook wel het gods moment genoemd.Pas na12 miljard jaar na de big bang van ontstond na al het andere ons zonnestelsel en de aarde pas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Materie is gestolde energie.
Als je materie ontleedt, blijkt het uit deeltjes te bestaan die je moeilijk als materie kunt beschrijven, je zou ze energiepakketjes kunnen noemen.
Alleen dat vervelende Higgsdeeltje schijnt volgens sommigen terug te komen uit de tijd om de apparatuur die het aan moet tonen op twee plaatsen tegelijk saboteert.
Dat lijkt onzin maar als je uit gaat van superpositie en het onzekerheidsprincipe kan dat dus wel.
Immers is vastgesteld dat onze waarneming het waargenomene sterk beinvloedt op kwantummechanisch niveau.
Dat zou dan ook betekenen dat denken een scheppende kracht is
Wij denken ook meestal maar in 4 dimensies, er zijn er echter veel meer.
Houden we vast aan onze bekrompen denkwijze, dan zullen we dat raadsel nooit oplossen.
Met de stelling "God sprak "er zij licht" en scheidde het licht van de duisternis"
ontstond er verschil in energieniveau's en vormden zich
materieverdichtigen, de latere hemellichamen.
Blijkt evenzogoed 95% van de aanwezige materie niet waargenomen te kunnen worden, was recentelijk
97-98%
We zien dus maar een fractie van wat er is en dal lijkt al zoveel........
Verreweg het meeste moet dus nog ontdekt worden.
Dat maakt je wel nederig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Materie of stof is de bouwsteen waaruit de (waarneembare) wereld is opgebouwd. Volgens de natuurkunde bestaat materie uit fermionen. Dit zijn deeltjes die gekenmerkt worden door een halftallige spin, zoals elektronen, muonen, protonen en neutronen. Kracht overbrengende deeltjes zoals het Foton en het Gluon zijn dus geen materie, hoewel ze wel energie bezitten en soms ook massa.

In de relativiteitstheorie worden massa en energie aan elkaar gelijkgesteld, aangezien massa in energie kan worden omgezet (annihilatie) en energie in massa kan worden omgezet. Het zijn dus uitwisselbare eenheden.

De filosofische stroming die de werkelijkheid beschouwt als voornamelijk of uitsluitend bestaande uit materie wordt materialisme genoemd.

Materie kan diverse aggregatietoestanden aannemen, afhankelijk van temperatuur en druk: